Albert Aurier

W tym artykule zostanie poruszony temat Albert Aurier, który w ostatnim czasie wzbudził duże zainteresowanie i kontrowersje. Albert Aurier to temat, który przykuł uwagę ludzi w każdym wieku i o każdym pochodzeniu, ponieważ jego znaczenie wykracza poza granice i konteksty. Od momentu pojawienia się Albert Aurier wywołał wiele dyskusji i był przedmiotem badań i analiz zarówno przez ekspertów, jak i hobbystów. W tym artykule zbadane zostaną różne aspekty związane ze Albert Aurier, w tym jego pochodzenie, ewolucja, wpływ i możliwe przyszłe implikacje. Podobnie zbadane zostaną różne perspektywy i opinie na temat Albert Aurier, w celu przedstawienia pełnego i zrównoważonego spojrzenia na ten temat.

Albert Aurier
ilustracja
Imię i nazwisko

Gabriel-Albert Aurier

Data i miejsce urodzenia

5 maja 1865
Châteauroux

Data i miejsce śmierci

5 października 1892
Paryż

Narodowość

francuska

Dziedzina sztuki

malarstwo, poezja

Gabriel-Albert Aurier (ur. 5 maja 1865 w Châteauroux, departament Indre, zm. 5 października 1892 w Paryżu) – francuski poeta, krytyk sztuki i malarz, związany z symbolizmem.

Życiorys

Urodził się jako syn notariusza. W 1883 przyjechał do Paryża, żeby studiować prawo, ale szybko zainteresował się literaturą i sztuką. Zaczął pisać w periodykach poświęconych symbolizmowi: Le Décadent, La Plume, Le Moderniste (1889) i Mercure de France (od 1890). Ważniejsze eseje: „Les Isolés: Vincent van Gogh” i „Le Symbolisme en peinture: Paul Gauguin”. Po powrocie do Paryża z podróży do Marsylii Aurier zachorował na tyfus, po czym zmarł.

Następnego dnia jego przyjaciele, pisarze i artyści wzięli udział w orszaku pogrzebowym w specjalnym pociągu, który odjechał z jego trumną z dworca Orléans station (dziś Muzeum d’Orsay) do Châteauroux, gdzie prochy Auriera spoczęły w grobowcu rodzinnym. Sześć miesięcy po jego śmierci, w kwietniu 1893, przyjaciele opublikowali zbiór jego pism (Œuvres posthumes), wydanych przez Mercure de France.

Wybrane eseje

Zbiory Auriera

Większość obrazów van Gogha z kolekcji Auriera nabyła Helene Kröller-Müller; obecnie stanowią one część zbiorów Kröller-Müller Museum w Otterlo (Holandia). Dzieła samego Auriera oraz innych artystów (m.in. Émile’a Bernarda i A. Fourmona) zostały wystawione po raz pierwszy na widok publiczny w Paryżu w 1960.

Przypisy

  1. G.-Albert Aurier. Mercure de France, November 1892, s. 282–285.
  2. Œuvres posthumes de G.-Albert Aurier, Edition de Mercure de France, Paris 1893.
  3. Patrz lista pozycji ze zbiorów Williame Collection, Châteauroux, wypożyczonych na wystawę Les Amis de Van Gogh, Institut Néerlandais, Paris, 9 listopada–17 grudnia 1960.

Bibliografia

  • Sophie Monneret: L’impressionisme et son époque, dictionnaire international. Paris: Denoël, 1979. ISBN 2-221-05222-6. (fr.).

Linki zewnętrzne

  • Margaret Rauschenbach Lynn, G.-Albert Aurier, Critic and Theorist of Symbolist Art, Ph. D. thesis, MIT, 1983 (9MB)