W tym artykule zbadamy fascynujący świat Dario Marianelli, temat, który przykuł uwagę naukowców, pracowników akademickich i entuzjastów. Dario Marianelli jest przedmiotem badań i debat od dziesięcioleci, a jego wpływ rozciąga się na większą część współczesnego społeczeństwa. Od jego początków po przyszłe implikacje, dokładnie zbadamy różne aspekty Dario Marianelli i wpływ, jaki wywarł na różne aspekty życia codziennego. Mamy nadzieję, że poprzez szczegółową analizę przedstawimy kompleksowy obraz Dario Marianelli i jego konsekwencji, umożliwiając czytelnikom głębsze zrozumienie tego intrygującego tematu.
Data i miejsce urodzenia | |
---|---|
Zawód | |
Lata aktywności |
od 1994 |
Strona internetowa |
Dario Marianelli (ur. 21 czerwca 1963 w Pizie) – włoski kompozytor muzyki filmowej oraz klasycznej, pianista.
Dario Marianelli urodził się 21 czerwca 1963 w Pizie we Włoszech. W wieku sześciu lat rozpoczął naukę gry na fortepianie, przez osiem lat śpiewał także w chórze chłopięcym. W późniejszych latach pobierał nauki fortepianu w konserwatoriach we Florencji, Lucci i Livorno. Przez siedem lat studiował także prywatnie kompozycję.
W późniejszych latach przeniósł się na studia do Londynu, gdzie mieszka i tworzy do dzisiaj. Po roku podyplomowych studiów kompozytorskich w londyńskiej Guildhall School of Music and Drama, w której był przewodniczącym Stowarzyszenia Muzyki Współczesnej, otrzymał stypendium Fundacji Gulbenkiana na kurs kompozycji i choreografii prowadzony przez Judith Weir i Lloyda Newsona w Bretton University College. Dzięki kolejnym stypendiom udał się do Berlina, gdzie brał udział w serii warsztatów European Film Music. Później uczęszczał przez trzy lata do National Film and Television School w Beaconsfield, którą ukończył w 1997 r.
Karierę muzyczną Marianelli rozpoczął na początku lat 90. Początkowo tworzył oprawy muzyczne do różnego rodzaju przedstawień teatralnych i scenicznych (tańca współczesnego). Komponował także dzieła klasyczne (muzykę koncertową), w późniejszych latach tworząc dla BBC Symphony Orchestra oraz BBC Singers (muzyka wokalna). W świecie filmu zadebiutował w 1994 roku komponując do filmu Paddy’ego Breathnacha Ailsa. Do końca lat 90. napisał poza tym muzykę do tylko dwóch filmów kinowych: The Long Way Home i I Went Down tego samego reżysera. Tworzył natomiast przede wszystkim do filmów dokumentalnych, telewizyjnych i krótkometrażowych (głównie produkcji BBC i Channel 4) i komponował dzieła klasyczne (w tym swoją pierwszą symfonię).
Po roku 2000 kariera Marianellego w brytyjskim przemyśle filmowym zaczęła się rozwijać. Nawiązał on współpracę z reżyserem Julien Temple przy filmie Królestwo demonów (Pandaemonium) (pierwszy film do którego skomponował większą ilość muzyki). W 2001 r. stworzył oprawę muzyczną do filmu Wojownik Asifa Kapadii, z którym współpracował później także przy filmie Powracający koszmar w roku 2006 i Far North (2007). Przełom w jego karierze i rozgłos w Hollywood w 2005 r. przyniosły mu prace do filmów Nieustraszeni bracia Grimm, V jak vendetta, oraz Duma i uprzedzenie, za którą został nominowany do Oscara oraz do innych nagród branżowych. Ostatnim z tych filmów rozpoczął swoją współpracę z reżyserem Joe Wrightem. Owocem tej współpracy była muzyka do filmu Pokuta z 2007 r. za którą Marianelli otrzymał Oscara i Złotego Globa. Późniejsze filmy Wrighta do których komponował Marianelli to Solista (2009), Anna Karenina (2012) (kolejne nominacje do Oscara, Złotego Globu i nagrody BAFTA) i Czas mroku (2017). Inne filmy przy których pracował Marianelli to Wszyscy mają się dobrze (2009), Agora (2009), Jedz, módl się, kochaj (2010), Jane Eyre (2011) oraz dwie animacje studia Laika: Pudłaki oraz Kubo i dwie struny.
Rok | Tytuł | Reżyser | Wydanie płytowe |
---|---|---|---|
1994 | Ailsa | Paddy Breathnach | |
1995 | The Long Way Home | Paddy Breathnach | |
1997 | I Went Down | Paddy Breathnach | Prophecy Records (1998) |
2000 | Being considered | Jonathan Newman | |
Królestwo demonów (Pandaemonium) | Julien Temple | ||
2001 | Odzyskać spokój (Happy Now) | Philippa Cousins | Movie Score Media (2010) |
Wojownik (The Warrior) | Asif Kapadia | Cube Soundtracks (2002) | |
2002 | Na tym świecie (In this World) | Michael Winterbottom | |
2003 | Nie oddam zamku (I Capture the Castle) | Tim Fywell | Movie Score Media (2007) |
Wrzesień (September) | Max Färberböck | ||
Cheeky | David Thewlis | ||
2005 | Sauf le respect que je vous dois | Fabienne Godet | |
Strzelając do psów (Shooting Dogs) | Michael Caton-Jones | Movie Score Media (2007) | |
Nieustraszeni bracia Grimm (The Brothers Grimm) | Terry Gilliam | Milan Records (2005) | |
Duma i uprzedzenie (Pride & Prejudice) | Joe Wright | Decca Records (2005) | |
V jak vendetta (V for Vendetta) | James McTeigue | Astralwerks Records (2006) | |
2006 | Powracający koszmar (The Return) | Asif Kapadia | Lakeshore Records (2006) |
Opalowe marzenie (Opal Dream) | Peter Cattaneo | ||
2007 | Lęk (Shrooms) | Paddy Breathnach | |
Goodbye Bafana | Bille August | Varèse Sarabande (2007) | |
Pokuta (Atonement) | Joe Wright | Decca Records (2007) | |
Odważna (The Brave One) | Neil Jordan | Varèse Sarabande (2007) | |
Far North | Asif Kapadia | ||
2009 | Solista (The Soloist) | Joe Wright | Decca Records (2009) |
Agora (Ágora) | Alejandro Amenábar | Warner Music Spain (2009) | |
Wszyscy mają się dobrze (Everybody’s Fine) | Kirk Jones | Varèse Sarabande (2009) | |
2010 | Jedz, módl się, kochaj (Eat Pray Love) | Ryan Murphy | Monkeywrench Records (2011) |
2011 | Jane Eyre | Cary Fukunaga | Sony Classical (2011) |
Połów szczęścia w Jemenie (Salmon Fishing in the Yemen) | Lasse Hallström | Lakeshore Records (2012) | |
2012 | Anna Karenina | Joe Wright | Decca Records (2012) |
Kwartet | Dustin Hoffman | Decca Records (2013) (4 utwory D. Marianellego) | |
2013 | Koliber (Hummingbird) | Steven Knight | Fontana International / Universal (2013) |
Miasta miłości (Third Person) | Paul Haggis | Varèse Sarabande (2015) | |
2014 | Nauka spadania (A Long Way Down) | Pascal Chaumeil | Decca Records (2014) |
Pudłaki (The Boxtrolls) | Graham Annable | Back Lot Music (2014) | |
2015 | Joker (Wild Card) | Simon West | |
Everest | Baltasar Kormákur | Varèse Sarabande (2015) | |
2016 | Ali and Nino | Asif Kapadia | |
Kubo i dwie struny (Kubo and the Two Strings) | Travis Knight | Warner Bros (2016) | |
2017 | Czas mroku (Darkest Hour) | Joe Wright |
Nagroda | Rok | Kategoria | Wyróżnienie za film: | Nominacja / Wygrana |
---|---|---|---|---|
Nagroda Akademii Filmowej (Oscary) | 2006 | Najlepsza muzyka | Duma i uprzedzenie | Nominacja |
2008 | Pokuta | Wygrana | ||
2013 | Anna Karenina | Nominacja | ||
Złote Globy | 2008 | Najlepsza muzyka | Pokuta | Wygrana |
2013 | Anna Karenina | Nominacja | ||
Nagroda Brytyjskiej Akademii Filmowej (BAFTA) | 2008 | Najlepsza muzyka | Pokuta | Nominacja |
2013 | Anna Karenina | Nominacja | ||
Nagroda Europejskiej Akademii Filmowej (Europejska Nagroda Filmowa) | 2006 | Najlepszy kompozytor | Duma i uprzedzenie | Nominacja |
2008 | Pokuta | Nominacja | ||
Nagroda Światowej Akademii Muzyki Filmowej (WSA) | 2006 | Muzyka filmowa roku | Duma i uprzedzenie | Nominacja |
Kompozytor roku | Duma i uprzedzenie | Nominacja | ||
2008 | Muzyka filmowa roku | Pokuta | Wygrana | |
Kompozytor roku | Pokuta | Nominacja | ||
2013 | Muzyka filmowa roku | Anna Karenina | Nominacja | |
Nagroda Hiszpańskiej Akademii Sztuki Filmowej (Goya) | 2010 | Najlepsza muzyka | Agora | Nominacja |
Nagroda Satelita | 2007 | Najlepsza muzyka | Pokuta | Nominacja |
2012 | Anna Karenina | Nominacja | ||
Nagroda Brytyjskiego Filmu Niezależnego (BIFA) | 2001 | Najlepsza muzyka | Wojownik | Nominacja |
Nagroda Transatlantyk Golden Ark