Diduch to temat, który wywołał duże zainteresowanie i debatę w ostatnich dziesięcioleciach. Dzięki bogatej i zróżnicowanej historii Diduch przyciągnął uwagę naukowców, badaczy, ekspertów i entuzjastów. Od swoich początków po wpływ na dzisiejsze społeczeństwo, Diduch pozostawił głęboki ślad w różnych aspektach codziennego życia. W tym artykule szczegółowo zbadamy różne aspekty i perspektywy związane z Diduch, aby zapewnić pełniejsze zrozumienie tego tak aktualnego tematu.
Diduch (dosł. dziad), okłót – w tradycji wschodniosłowiańskiej i góralskiej pierwszy skoszony podczas żniw snop pszenicy i owsa lub niemłóconego żyta, ustawiany kłosem do góry w kącie izby na Szczodre Gody, a obecnie na Boże Narodzenie. Uważany był za wróżbę urodzaju w następnym roku i traktowany jako swego rodzaju talizman przeciw złym mocom.
Trzymano go w domu do Trzech Króli, a następnie rytualnie palono. W niektórych tradycjach (por. informacje w artykule Święto Godowe) trzymano go do wiosny, młócono i z jego ziaren dokonywano pierwszego wiosennego zasiewu.
Na Lubelszczyźnie zwany też królem. Na południu Małopolski w Gorcach i okolicy zwany w gwarze Białych Górali łokótem (staropolski okłót/okłot).
Zwyczaj ustawiania snopa w chacie na Święto Godowe wywodzi się jeszcze z czasów przedchrześcijańskich i związany był z kultem przodków. Symbolizował ducha opiekuńczego domu. Został zaadaptowany przez chrześcijaństwo na terenie Ukrainy jako zwyczaj bożonarodzeniowy.