--- Kwestia XIV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina jest dziś niezwykle istotna. Wraz z postępem technologii i zmianami w społeczeństwie niezwykle istotne jest zrozumienie implikacji i możliwości, jakie stwarza ten temat. W tym artykule zbadamy różne aspekty związane z XIV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, od jego wpływu na życie codzienne po wpływ na gospodarkę i politykę. Dodatkowo przeanalizujemy różne perspektywy i opinie na ten temat, aby przedstawić kompleksową i obiektywną wizję XIV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Czytaj dalej, aby odkryć wszystko, co musisz wiedzieć na ten fascynujący temat!
Pełna nazwa |
XIV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina |
---|---|
Termin |
4–22 października 2000 |
Państwo | |
Miejscowość | |
Obiekt | |
Organizator | |
Tematyka | |
Strona internetowa |
XIV Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina (również XIV Konkurs Chopinowski) – 14. edycja Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina, która odbyła się w dniach 4–22 października 2000 w Warszawie. Konkurs został zorganizowany przez Towarzystwo im. Fryderyka Chopina.
Wzięło w nim udział 94 pianistów z 25 krajów. Dyrektorem konkursu był Albert Grudziński, a dyrektorem-koordynatorem, Tomasz Stanicki. Honorowym gościem konkursu była królowa hiszpańska Sophia.
Przesłuchania konkursowe zostały podzielone na trzy etapy, które odbyły się w dniach: 5–9 października (I etap), 11–14 października (II etap) i 15–16 października (III etap). Koncerty finałowe trwały od 18 do 19 października. Konkurs wygrał Chińczyk Li Yundi zdobywając nagrodę główną w postaci złotego medalu i kwoty w wysokości 25 000 $. W dniach 20–22 października odbyły się trzy końcowe koncerty laureatów.
Zgodnie z regulaminem XIV edycji konkursu mogła do niego przystąpić osoba w wieku 17–28 lat. Należało do 1 marca 2000 m.in. oprócz zgłoszenia przesłać kasetę video z wyszczególnionymi w regulaminie i nagranymi przez kandydata utworami Fryderyka Chopina. Następnie powołana przez organizatora konkursu, komisja kwalifikacyjna dokonała wyboru najlepszych wykonawców, kwalifikując ich i zapraszając do udziału w konkursie. Komisja kwalifikacyjna wyłoniła 98 pianistów z 25 krajów. Ostatecznie po rezygnacji czterech pianistów, do przesłuchań konkursowych przystąpiło 94 z nich:
Uczestnicy I etapu
|
Zgodnie z tradycją, w konkursie wykonywane były wyłącznie utwory Fryderyka Chopina. Regulamin stanowił, że uczestnicy mieli do wyboru określone utwory spośród dostępnych grup, grane z pamięci.
Pianiści uczestniczący w XIV Konkursie Chopinowskim mogli wybrać fortepian, na którym grali podczas konkursu, spośród czterech instrumentów następujących marek: Kawai, Steinway (nr końcowy 25), Steinway (nr końcowy 30) i Yamaha. 58 z 94 uczestników wybrało fortepiany marki Steinway. Kilka razy pianiści w trakcie konkursu zmieniali markę fortepianu (Piotr Machnik czy Feodor Amirow).
Do konkursowego przebiegu przesłuchań oraz podziału nagród powołano jury, w następującym składzie:
Po zakończeniu konkursu przewodniczący jury Andrzej Jasiński w wypowiedzi dla dziennikarzy tak podsumował konkurs stwierdzając m.in.:
Chciałbym również podkreślić, że Yundi Li jest bardzo dojrzały jak na swój wiek, a co najważniejsze – czuje muzykę Chopina. Nie bywa w swych interpretacjach kontrowersyjny, gra pięknym dźwiękiem i ma przy tym fantazję, urok oraz perlistą technikę. Jest to tym bardziej ważne, że nie usłyszeliśmy podczas tegorocznego konkursu zbyt wielu wyróżniających się interpretacji prawdziwie chopinowskich, czego dowodem jest przede wszystkim nieprzyznanie nagrody za najlepsze wykonanie mazurków. Mówię to z pewnym smutkiem. Wystąpiło – i taka jest opinia jurorów – wielu pianistów, którzy grają finezyjnie, z fantazją, znakomicie technicznie, natomiast w owej technicznej ozdobności za mało było serca. Może to jest znak naszych czasów, kiedy dążenie do nowoczesności za wszelką cenę zagłusza w człowieku to, co romantyczne. A bez tego granie mazurków, czy w ogóle całego Chopina, jest bardzo trudne.
System kwalifikacji różnił się w sposób zasadniczy od regulaminów poprzednich konkursów. Ocena gry uczestników konkursu opierała się na dwóch systemach.
Po zakończeniu przesłuchań danego etapu i dokonaniu obliczeń jurorzy otrzymywali wyniki przesłuchań w formie wykazu liczb głosów "tak", uszeregowanych od liczby najwyższej do najniższej, jednakże bez średnich arytmetycznych ocen punktowych. Jury decydowało drogą jawnego głosowania, przy której pozycji zamknąć wykaz głosów "tak" kwalifikujących do przejścia do kolejnego etapu. W przypadku niemożności wyłonienia pełnej grupy kandydatów do kolejnych etapów systemem A, wykorzystywano system B, dopuszczając kolejnych najwyżej punktowanych uczestników. Liczbę dopuszczonych do kolejnych etapów określał regulamin konkursu.
Konkurs rozpoczął się 4 października koncertem inauguracyjnym w warszawskiej Filharmonii Narodowej. Wystąpiła Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Kazimierza Korda, skrzypek Konstanty Andrzej Kulka, którzy wykonali Koncert na orkiestrę – Witolda Lutosławskiego oraz Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 – Mieczysława Karłowicza oraz solistka Elżbieta Szmytka (sopran), którzy wykonali III Symfonię Pieśń o nocy op. 27: na tenor, chór mieszany i orkiestrę do słów Dżaluladdina Rumiego – Karola Szymanowskiego.
5 października 2000 rozpoczął się I etap konkursu. Pianiści występowali w kolejności ustalonej na podstawie losowania liter alfabetu (wylosowano literę „M”). Jako pierwszy w I etapie wystąpił Polak Piotr Machnik. Uczestnicy przez pięć kolejnych dni występowali kolejno w dwóch sesjach: porannej (rozpoczynającej się o godzinie 10:00) i popołudniowej (rozpoczynającej się o godzinie 17:00).
Do II etapu zostało dopuszczonych 38 pianistów (w tym 4 Polaków) mających najwyższą średnią arytmetyczną ocen punktowych wszystkich jurorów przy jednoczesnym uwzględnieniu procentowych wskaźników subiektywnej deklaracji dopuszczenia ich do II etapu.
Uczestnicy II etapu
|
Do III etapu jury konkursu dopuściło 12 pianistów (w tym Polaka Radosława Sobczaka).
Uczestnicy III etapu
|
Decyzją jury do finału zakwalifikowano 6 pianistów. Pięciu finalistów zdecydowało się na wykonanie Koncertu fortepianowego e-moll op. 11, tylko Argentynka Ingrid Fliter wybrała Koncert f-moll op. 21.
Finaliści
|
17 października 2000, w 151. rocznicę śmierci Fryderyka Chopina, odbyły się związane z tym uroczystości: msza święta, a następnie nadzwyczajny koncert oratoryjny z utworem Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta w bazylice św. Krzyża w wykonaniu solistów oraz chóru i orkiestry Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Kazimerza Korda.
Zdobywcy trzech pierwszych miejsc zostali uhonorowani medalami. Wszyscy finaliści otrzymali stosownie do zajętego miejsca bądź wyróżnienia odpowiednią nagrodę finansową. Przewidziano również nagrody specjalne oraz nagrody pozaregulaminowe wraz z zaproszeniami m.in. na cykle koncertów. Zgodnie z regulaminem nagrodzeni zobowiązani byli do udziału w kończących konkurs, koncertach laureatów. Poza tym wszyscy uczestnicy II i III etapu, którzy nie zostali finalistami otrzymali okolicznościowe dyplomy.
Nagrody główne | ||||
Nagroda | Laureat | Kraj | Wysokość nagrody | Fundator nagrody |
Li Yundi | Chiny | 25 000 $ | Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego | |
Ingrid Fliter | Argentyna | 20 000 $ | ||
Aleksandr Kobrin | Rosja | 15 000 $ | ||
4 | Chen Sa | Chiny | 11 000 $ | |
5 | Alberto Nosè | Włochy | 8000 $ | |
6 | Mika Satō | Japonia | 6000 $ | |
Wyróżnienia | ||||
Wyróżniony | Kraj | Wysokość nagrody | Fundator nagrody | |
Ning An | Stany Zjednoczone | 2000 $ | Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego | |
Etsuko Hirose | Francja | 2000 $ | ||
Walentina Igoszyna | Rosja | 2000 $ | ||
Radosław Sobczak | Polska | 2000 $ | ||
Nicolas Stavy | Francja | 2000 $ | ||
Mihaela Ursuleasa | Rumunia | 2000 $ | ||
Nagrody Specjalne | ||||
Nagroda | Nagrodzony | Kraj | Wysokość nagrody | Fundator nagrody |
Najlepsze wykonanie poloneza | Chen Sa | Chiny | 5000 $ | Towarzystwo im. Fryderyka Chopina |
Li Yundi | Chiny | 5000 $ | ||
Najlepsze wykonanie mazurków | Nie przyznano | |||
Najlepsze wykonanie koncertu | Nie przyznano |
Zwycięzca Konkursu Li Yundi wykonał podczas trwania konkursu następujące utwory:
Zwycięzca | Li Yundi | |||
Faza konkursu | Etap I | Etap II | Etap III | Finał |
Data | 9 października | 14 października | 16 października | 19 października |
Utwory | Nokturn c-moll op. 48 nr 1 Etiuda a-moll op. 10 nr 2 Etiuda a-moll op. 25 nr 11 Ballada f-moll op. 52 |
Scherzo b-moll op. 31 Berceuse Des-dur op. 57 Walc As-dur op. 42 Andante spianato i Polonez Es-dur op. 22 |
Mazurek gis-moll op. 33 nr 1 Mazurek C-dur op. 33 nr 2 Mazurek D-dur op. 33 nr 3 Mazurek h-moll op. 33 nr 4 Sonata h-moll op. 58 |
Koncert fortepianowy e-moll op. 11 |