Anestezja



Wszystka wiedza, jaką ludzie zgromadzili przez wieki na temat Anestezja, jest teraz dostępna w Internecie, a my zebraliśmy ją i uporządkowaliśmy dla Ciebie w najbardziej przystępny sposób. Chcemy, abyś mógł szybko i sprawnie uzyskać dostęp do wszystkich informacji o Anestezja, które chcesz poznać, aby Twoje doświadczenie było przyjemne i abyś czuł, że naprawdę znalazłeś informacje o Anestezja, których szukałeś.

Aby osiągnąć nasze cele, dołożyliśmy starań nie tylko w celu uzyskania najbardziej aktualnych, zrozumiałych i prawdziwych informacji o Anestezja, ale także upewniliśmy się, że wygląd, czytelność, szybkość ładowania i użyteczność strony są tak przyjemne, jak to tylko możliwe, abyś mógł skupić się na tym, co najważniejsze, czyli na poznaniu wszystkich dostępnych danych i informacji o Anestezja, bez konieczności martwienia się o cokolwiek innego - my już zajęliśmy się tym za Ciebie. Mamy nadzieję, że udało nam się osiągnąć nasz cel i że użytkownik znalazł poszukiwane informacje o Anestezja. Witamy Cię i zachęcamy do dalszego korzystania z scientiapl.com .

Mae terakotowe naczynia na wino, takie jak to (ok. 410 pne) byy darem podczas Anthesteria. Czsto przedstawiaj dzieci bawice si lub naladujce dorosych, tutaj pucoowatego Erosa cigncego wózek z zabawkami. ( Muzeum Sztuki Waltersa )

Anthesteria ( / n y t r i / , staroytnego greckiego : [antestri.a] ) by jednym z czterech ateskich wit ku czci Dionizosa . Odbywaa si co roku od 11 do 13 dnia miesica Anthesterion , mniej wicej w czasie styczniowej lub lutowej peni ksiyca . Trzy dni wita nazwano Pithoigia , Choes i Chytroi .

witowano pocztek wiosny, a zwaszcza dojrzewanie wina przechowywanego w poprzednim roczniku, którego pithoi zostao teraz uroczycie otwarte. Podczas uczty porzdek spoeczny zosta przerwany lub odwrócony, niewolnicy mogli uczestniczy, jednoczc dom w dawny sposób. Anthesteria mia równie aspekty wito zmarych : albo Keres ( ) lub Carians ( ) byy rozrywk, swobodnie roaming miasta, dopóki nie zostali wypdzeni po festiwalu. Greckie przysowie, uywane przez tych, którzy zabiegali o dalsze aski, brzmiao: Na zewntrz, Keres! To ju nie jest Anthesteria.

Nazwa

Nazwa zwykle czona jest z anthes- ( - ), czc form ánthos ( , 'kwiat'). Jest to spokrewnione z sanskryckim andhas ( rolina soma ) i mogo odnosi si do kwitnienia winoroli . Cambridge Rytualista A. W. Verrall jednak tabu nazw jako wito Odwoanie ( , anathessasthai , aby modli si) w odniesieniu do aspektów festiwalu gdzie zmarych zostay uznane chodzi wród ywych. Harrison równie uwaa, e Anthesteria dotyczy przede wszystkim uspokojenia duchów przodków.

Pocztki

Ateczycy epoki klasycznej byli wiadomi, e wito miao wielk staroytno. Jego rytualne maestwo królowej z Dionizosem przywouje mity dotyczce Tezeusza i Ariadny , ale nie jest to ju wiarygodny znak, e wito obchodzono w okresie minojskim. Poniewa wito obchodzone byo przez Ateny i wszystkie miasta joskie, przyjmuje si jednak, e musiao ono poprzedza migracj josk z koca XI lub pocztku X wieku p.n.e. To wci czyni go najstarszym moliwy do oznaczenia dat cz eleuzyjskich Tajemnic .

Dni

Pithoigia

Pierwszym dniem bya Pithoigia ( , dos.  Otwarcie soika ). Otwarto soje z winem z poprzedniego roku, ofiarowano libacje Dionizosowi , a do uroczystoci przyczyo si cae gospodarstwo domowe (cznie z niewolnikami ). Wiosenne kwiaty byy uywane do ozdabiania pomieszcze w domu, domowych naczy do picia i wszystkich dzieci powyej trzeciego roku ycia.

Dni, w których obchodzono Pithoigia i Choës, byy uwaane za apophrady ( , nieszczsny; aciski odpowiednik nefasti ) i miarai ( , sprofanowane), wymagajce ekspiacyjnych libacji. Na nich dusze zmarych wyszy z podziemi i wdroway za granic. Ludzie uli licie gogu lub kruszyny i smarowali drzwi smo, aby chroni si przed zem. Dominowa jednak odwitny charakter uroczystoci.

Poddasze czerwono-figura oinochoe przedstawiajcy chopca cignc wóz innego chopca, by moe parodia Anthesteria za hierogamy (430-390 pne)

Choes

Drugiego dnia by Choës ( , Khoai , dos.  Wylewanie). Zabawa trwaa dalej: ludzie ubierali si radonie, niektórzy w postacie wity Dionizosa, i skadali rund wizyt swoim znajomym. Kluby alkoholowe organizoway konkursy, aby zobaczy, kto najszybciej wypije ich kubki. Inni wylewali libacje na groby zmarych krewnych. Dzie ten by równie okazj pastwow: szczególnie uroczyst i tajn ceremoni w sanktuarium Dionizosa na bagnach ( , en límnais ), która bya zamknita przez reszt roku. Pomimo nazwy, w bezporednim ssiedztwie Aten nie byo prawdziwych bagien, a sanktuarium znajdowao si w Buleuterionie na ateskiej agorze . Rytualna królowa Aten, bazylinna , przesza ceremoni zalubin z bogiem . Dokadnie, co to pocigao za sob i jak fizyczny by zwizek publiczny, pozostaje kwesti do dyskusji, ale moe wiza si ze stosunkiem seksualnym. Asystowaa jej gerarai , 14 ateskich matron wybranych przez jej ma archona basileusa , którzy zostali zaprzysieni do zachowania tajemnicy. Burkert uzna ceremoni jako rekreacji plonowanie Ariadny do Dionizosa przez Tezeusza podczas ich ucieczki z minojskiej Krety.

Chytroi

Trzeciego dnia obchodzono Chytroi ( , Khýtroi , dos.  Garnki), wito zmarych . Owoce lub gotowane roliny strczkowe oferowano Hermesowi jako Hermes Chthonios, postaci z podziemia, oraz duszom zmarych, które nastpnie miay odej. aden z olimpijczyków nie zosta uwzgldniony i nikt nie skosztowa polewki , która bya poywieniem zmarych. Trwao witowanie i odbyway si gry . Chocia w teatrze nie wolno byo wystawia, odbya si swoista próba, na której wybrano aktorów do kolejnego festiwalu dramatycznego.

Nowoczesna celebracja i odrodzenie

Praktycy zrekonstruowanego religii staroytnej Grecji, znany jako Hellenic bawochwalcy , staraj si przywróci dawne festiwale takie jak Anthesteria. Rekonstrukcjonici czerpi z pierwotnych i wtórnych róde, by zrekonstruowa festiwal. Picie rozwodnionego wina, biesiadowanie i recytowanie hymnów do Dionizosa to niektóre ze sposobów celebrowania helleskich politeistów. Inne sposoby to robienie girland , witowanie nadejcia wiosny i rekonstrukcja innych aspektów festiwalu.

Rekonstruuje si take cze zmarych. Niektórzy robi ze zmarych posiek: panspermia to najlepsza opcja, ale jajka, pory i czosnek te dobrze si sprawdzaj.

Czczenie Dionizosa to duy aspekt wspóczesnego witowania. Mona mu powici poprzednie metody celebracji, ofiarowa bogu kwiaty i girlandy . Mona piewa hymny takie jak homeryckie i orfickie . Ogólnie rzecz biorc, Greccy Politeici bd starali si zrekonstruowa wikszo aspektów festiwalu lub zreinterpretowa je.

Zobacz te

Uwagi

Cytaty

Bibliografia

Atrybucja:

Dalsza lektura

Linki zewntrzne

Opiniones de nuestros usuarios

Leszek Lewicki

Artykuł o Anestezja jest kompletny i dobrze wyjaśniony. Nie dodawałbym ani nie usuwał przecinka.

Sebastian Majewski

Informacje o zmiennej Anestezja są bardzo ciekawe i rzetelne, podobnie jak pozostałe artykuły, które przeczytałem do tej pory, a jest ich już wiele, bo na randkę na Tinderze czekam prawie godzinę i się nie pojawia, więc daje mi to, że mnie to wystawiło. Korzystam z okazji, aby zostawić kilka gwiazdek dla firmy i srać na moje pieprzone życie.

Katarzyna Tokarski

Wspaniałe odkrycie tego artykułu na Anestezja i całej stronie. Przechodzi prosto do ulubionych.