Antankarana



Wszystka wiedza, jaką ludzie zgromadzili przez wieki na temat Antankarana, jest teraz dostępna w Internecie, a my zebraliśmy ją i uporządkowaliśmy dla Ciebie w najbardziej przystępny sposób. Chcemy, abyś mógł szybko i sprawnie uzyskać dostęp do wszystkich informacji o Antankarana, które chcesz poznać, aby Twoje doświadczenie było przyjemne i abyś czuł, że naprawdę znalazłeś informacje o Antankarana, których szukałeś.

Aby osiągnąć nasze cele, dołożyliśmy starań nie tylko w celu uzyskania najbardziej aktualnych, zrozumiałych i prawdziwych informacji o Antankarana, ale także upewniliśmy się, że wygląd, czytelność, szybkość ładowania i użyteczność strony są tak przyjemne, jak to tylko możliwe, abyś mógł skupić się na tym, co najważniejsze, czyli na poznaniu wszystkich dostępnych danych i informacji o Antankarana, bez konieczności martwienia się o cokolwiek innego - my już zajęliśmy się tym za Ciebie. Mamy nadzieję, że udało nam się osiągnąć nasz cel i że użytkownik znalazł poszukiwane informacje o Antankarana. Witamy Cię i zachęcamy do dalszego korzystania z scientiapl.com .

Antankarana
COLLECTIE TROPENMUSEUM Studioportret van een Antankarana vrouw uit het noordoosten van Madagascar in kleermakerszit TMnr 60027431.jpg
Ogólna populacja
ponad 50 000
Regiony o znaczcych populacjach
Madagaskar
Jzyki
malgaski
Religia
Islam (synkretyczny z tradycyjnymi wierzeniami)
Powizane grupy etniczne
Inne grupy malgaskie , ludy austronezyjskie

Antankarana (lub Antahkarana ) s grupy etnicznej Madagaskarze zamieszkujcych pónocn kocówk Madagaskarze okoo antsiranana . Ich nazwa oznacza ludno tsingy , czyli wapienne formacje skalne, które wyróniaj ich tradycyjne terytorium. Tsingy z Antankarana mona zwiedza na Ankarana Reserve . Od 2013 roku na Madagaskarze jest ponad 50 000 Antakarany.

Antankarana oddzielia si od Sakalava na pocztku XVII wieku po sporze o sukcesj. Grupa osiedlia si na pónocnym kracu wyspy, gdzie ustanowili suwerenno i zintegrowali istniejce spoecznoci. W okresach konfliktu z Sakalava w XVII wieku i Królestwem Imerina w XIX wieku, spoeczno okresowo szukaa schronienia w naturalnych kamiennych schronieniach i jaskiniach nowoczesnego rezerwatu Ankarana, ostatecznie biorc swoj nazw od miejsca i uwaajc go za wity . Na pocztku XIX wieku król Antankarany podpisa traktat z francuskimi wysannikami na Reunion, który zmobilizowa wojska francuskie do wypdzenia Meriny z terytorium Antankarany w zamian za francusk kontrol nad kilkoma maymi wyspami u zachodniego wybrzea Madagaskaru. Pomogli take Francuzom w przeprowadzaniu ataków na monarchi Merina, które doprowadziy do francuskiej kolonizacji Madagaskaru w 1896 roku . Antankarana to jedna z niewielu spoecznoci, które nadal czcz jednego króla i potwierdzaj jego wit rol przodków poprzez tradycyjne ceremonie, które sigaj wieków.

Kulturowo Antankarana ma wiele podobiestw z ssiedni Sakalava. Praktykuj tromb (posiadanie ducha przodków) i wierz w duchy natury. Stosuj si do szerokiej gamy fady (tabu przodków), w tym kilku, które su ochronie dzikiej przyrody i dzikich obszarów. Tradycyjna gospodarka Antankarany obracaa si wokó ryboówstwa i hodowli zwierzt, chocia ostatnio przyjli rolnictwo; wielu z nich to pracownicy najemni pracujcy w administracji cywilnej, nauczaniu, handlu i innych dziedzinach.

Historia

Antankarana byy pierwotnie odgazieniem królewskiej linii Sakalava zwanej Zafin'i'fotsy (dzieci srebra). Grupa ta oddzielia si od Sakalava w XVI wieku po sporze z Zafin'i'mena (dziemi zota), który zakoczy si wycznym prawem tych ostatnich do królestwa. Po odmowie prawa do tronu Zafin'i'fotsy opucili ojczyzn Sakalava na poudniowo-zachodnim wybrzeu, aby osiedli si na pónoc od granic kontroli Sakalava. Pierwszy król Antankarany, Kozobe (1614-1639), zagarn du cz pónocy wyspy jako swoje terytorium, które podzieli na pi prowincji, w których rzdzi jeden z jego synów. Terytorium to zostao szybko zredukowane od poudnia przez ksicia Zafin'i'mena Andriamandisoarivo, który prowadzi gwatowne kampanie na graniczcych z terytorium Antankarana, aby poszerzy granice tego, co miao sta si Królestwem Sakalava Iboina pod koniec XVII wieku. Wielu szlachciców Zafin'i'fotsy zostao zabitych lub szybko poddao si nacierajcym armiom Sakalava, ale historia mówiona wspomina o kilku, którzy oparli si, w tym Andriamanpangy, potomkowi Kozobe. Jego syn Andriantsirotso (1692-1710) zaoy królestwo Antankarana, prowadzc Zafin'i'fotsy dalej na pónoc, na obszar obecnie chroniony jako Rezerwat Ankarana i deklarujc swoj suwerenno nad pónoc. Zosta zaakceptowany jako król zarówno przez wasnych ludzi, jak i spoecznoci ju yjce na pónocy, które zjednoczyy si pod nazw Antankarana (lud ska Ankarana). Sakalava walczya z rodzcym si królestwem Antankarana, starajc si o suwerenno nad terytorium, ale Antankarana ukryli si w naturalnych schronieniach utworzonych przez skay i jaskinie Ankarany. Ostatecznie zostali zmuszeni do schronienia si w Maroantsetra , miecie rzdzonym przez krewnego o imieniu Raholo; Andriantsirotso by w stanie odeprze Sakalava trzy lata póniej przy wsparciu onierzy Raholo. Przez cay ten okres Andriancirotso tworzy podwaliny królestwa, organizujc wspóprac wojskow midzy klanami, ustanawiajc administracj, rozwijajc regulacje gospodarcze i wprowadzajc zwyczaje wzmacniajce hierarchiczny porzdek spoeczny. Wedug przekazów ustnych, w momencie, gdy Andriantsirotso przygotowywa si do powrotu do wasnej stolicy, do Maroantsetra przybya tajemnicza omioletnia dziewczynka o imieniu Tsimatahodrafy. Ujawnia si, e jest czarodziejk i poinstruowaa Andriantsirotso o rytuaach, które ma wykona w drodze, aby zapewni mu bezpieczny powrót i ustanowienie silnego królestwa, w tym cig praktyk przywizywania maty do dwóch drzew tsitakonala zasadzonych przed domem króla, aby wskaza rezydencja królewska i symbolizuj niepodzielno królestwa.

Od momentu powstania, królestwo Antankarana byo rzdzone przez nieprzerwan grup szlachty z linii Andriantsirotso. Jego nastpcami zostali Lamboeny (1710-1790), nastpnie Tehimbola (1790-1802), Boanahajy (1802-1809) i Tsialana I (1809-1822). Królestwo Imerina szybko rozszerzya w cigu pierwszych kilku dekadach 19 wieku, rozpoczyna regularne kampanie wojskowe przynie spoecznoci przybrzenych pod Merina kontrol. Gdy Merina zbliya si do ojczyzny Antankarany, ustanowili placówki wzdu gównych szlaków handlowych, gdzie podatki byy pobierane od Antankarany i innych kupców, ustanawiajc kontrol ekonomiczn nad terytorium; wkrótce po tym nastpia instalacja administratorów Merina do zarzdzania terytorium. Tsialana I zostaem zmuszony do zostania wasalem wadcy Meriny. W latach 1835-1837 jego syn i nastpca, król Cymiaro I (1822-1882), wielokrotnie próbowa wypdzi Merin ze swojego terytorium, ale bezskutecznie. Reakcja Meriny zmusia Tsimiaro do schronienia si wród ska Ankarany w 1838 lub 1837 roku, gdzie yli przez ponad rok. W tym czasie król zosta zdradzony przez jednego ze swoich ludzi, a grup otaczali onierze Merina. Wedug przekazów ustnych król modli si o pomoc Bo i przysiga, e jeli przeyj, Antankarana przejd na islam. Chocia wielu jego oddziaów zostao zastrzelonych, król i wikszo jego poddanych uciekli na wysp Nosy Mitsio , gdzie si nawrócili; wielu innych utono podczas próby przejcia. Najczciej uwaa si, e miejscem przejcia jest wioska Ambavan'ankarana, która zachowaa charakter sakralny i staa si miejscem pielgrzymek i rytualnych upamitnie exodusu.

W latach 1838-9 podpisano porozumienie midzy królem Sakalava i Seyyid Saidem, królem Zanzibaru, aby przekaza Saidowi kontrol nad królestwami Sakalava i Antankarana; porozumienie to nigdy nie zwrócio uwagi Tsimiaro i nie spowodowao adnych zmian w zarzdzaniu w terenie. Bdc na wygnaniu na Nosy Mitsio, Tsimiaro uda si do Ile Bourbon, aby zawrze traktat z Francuzami 5 kwietnia 1841 r., który gwarantowa francusk ochron Antankarana w zamian za prawa do wysp Nosy Mitsio, Nosy Faly, Nosy Be i Nosy Komba . Wstawiennictwo francuskie ostatecznie odepchno Merin, pozwalajc królowi na odbudow stolicy w Ambatoharaña, ale mino ponad 40 lat, zanim caa Antankarana na stae powrócia na kontynent. Po mierci Tsimiaro zosta pochowany na jego prob w jaskini Ankarana, gdzie schroni si przed Merin. Inni szlachcice s pochowani gównie na cmentarzu islamskim w pobliu Ambatoharaña. Kiedy Francuzi zgodzili si uzna suwerenno Madagaskaru w 1862 roku, zachowali swoje roszczenia do protektoratów Antankarana i Sakalava, które ustanowili. Nastpc Tsimiaro zosta jego syn, Tsialana II (1883-1924), który urodzi si na Nosy Mitsio w 1843 roku. Aktywnie wspópracowa z Francuzami podczas ich pierwszej wyprawy przeciwko Merinie (1883-1885) i ponownie podczas udanej wyprawy 1895, który zakoczy si francusk kolonizacj wyspy i demontaem monarchii Merina. Jego syn Abdourahaman walczy po stronie Francuzów podczas I wojny wiatowej. Tsialana II zostaa zastpiona przez Lamboeny II (1925-1938), Tsialana III (1948-1959) i Tsimiharo II (1959-1982).

Po odzyskaniu przez Madagaskar niepodlegoci od Francji w 1960 r. jego róne administracje niewiele ingeroway w panowanie Tsimiharo II lub jego nastpcy Tsimiaro III (od 1983). Zmienio si to po wyborze Alberta Zafy (1991-96), szlachcica Antankarana z wioski Ambilobe . Zafy stara si zmniejszy uprawnienia króla Cimiaro III, który odpowiedzia wypowiedzeniem wojny nowemu prezydentowi. Ten pat zakoczy si wyborem nastpcy Zafy'ego, Didiera Ratsiraki , który powróci do polityki nieingerowania w lokalne tradycje zarzdzania. Tsimiaro III zosta prawdopodobnie obalony w 2004 roku po zarzutach o korupcj, a Lamboeny III zosta wybrany na jego nastpc. Jednak póniejsze konflikty midzy Tsimiaro III i Lamboeny III przywróciy lub utrzymay pozycj Tsimiaro III jako de facto króla Antakarany. Do dzi przewodniczy tradycyjnym królewskim ceremoniom Antakarany, a take reprezentuje królestwo Antakarana na Madagaskarze i za granic.

Tosamo

Od 2013 roku na Madagaskarze jest 50 000 Antakarana. Mieszkaj w najbardziej wysunitej na pónoc czci wyspy i twierdz, e maj pochodzenie malgaskie i arabskie. S odgazieniem ludu Sakalava. Ich terytorium zaczyna si na pónocnym kracu wyspy w Antsiranana i rozciga si na zachodnie wybrzee, w tym na wysp Nosy Mitsio. Od wschodu graniczy z rzek Bemarivo i rozciga si na poudnie do wsi Tetezambato.

Spoeczestwo

Chocia podlegaj wszystkim krajowym prawom i rzdom, Antakarana s równie zjednoczeni w uznaniu autorytetu króla ( Ampanjaka ), który jest yjcym potomkiem linii królewskiej Antankarana sigajcej prawie cztery stulecia. Autorytet tego króla jest potwierdzany co pi lat w wiosce Ambatoharaña podczas rytualnej ceremonii podnoszenia masztu zwanej tsangantsainy . Chocia niektóre relacje datuj rytua od pocztków panowania Antankarany, specyficzne cechy ceremonii praktykowanej dzisiaj s zakorzenione w wydarzeniach historycznych z XIX wieku. Ceremonia obejmuje pielgrzymk do Nosy Mitsio, aby upamitni ucieczk uchodców z Antankarany na wysp w latach 30. XIX wieku, aby uciec przed zbliajcymi si armiami Królestwa Imerina i odwiedzi groby przodków, którzy tam zginli; do niedawna obejmowao to równie wznoszenie sztandarów zarówno francuskich, jak i antankarana, aby uhonorowa traktat z 1841 r. podpisany z Francuzami. Król wybierany jest przez rad starszych czonków rodziny królewskiej w linii rzdzcej. Jest odpowiedzialny za recytowanie joro (inwokacji przodków) podczas ceremonii, na których prosi si przodków o bogosawiestwo. Inn wan rol spoeczn jest Ndriambavibe . Spoeczno Antankarana wybiera jedn szlachetn kobiet na to stanowisko, które ma podobny autorytet i znaczenie jak król. Nie jest jego on; raczej ma do spenienia odrbn rol przywódcz. Antankarana s uznawani przez Madagaskarów za jedn z niewielu pozostaych grup etnicznych na Madagaskarze, które nadal umacniaj autorytet przodków swojego króla poprzez cige praktykowanie tradycyjnych rytuaów królewskich.

Rodzina

Domy Antankarana s zazwyczaj wznoszone na palach nad poziomem gruntu. Modzi mczyni chccy zaoy rodzin zazwyczaj opuszczaj dom ojca i buduj swój wasny z drewna i strzechy zebranych lokalnie. Po lubie moda kobieta opuci dom rodzinny, by przenie si do domu ma, gdzie zajmuje si prowadzeniem domu i asystuje przy sadzeniu i zbieraniu ryu. M jest odpowiedzialny za zarabianie pienidzy na podstawowe potrzeby i uprawianie rodzinnej ziemi. Moda para zazwyczaj otrzymuje meble i inne niezbdne przedmioty jako prezenty lubne od przyjació, rodziny i czonków spoecznoci. Rozwód i ponowne maestwo s powszechne w spoeczestwie Antankarana.

Przynaleno do klasy

Podobnie jak wszdzie na Madagaskarze, spoeczestwo Antankarany tradycyjnie dzielio si na trzy klasy: szlacht, plebs i niewolników. Niewolnictwo zostao zniesione pod francusk administracj kolonialn, ale rodziny czsto zachowuj swoje historyczne przynalenoci. W tradycyjnych spoecznociach potomkowie szlachty mieszkaj w pónocnej czci wsi, a nieszlachta w poudniowej. Tereny mog by podzielone centraln polan, na której czsto znajduje si ratusz; jeli w wiosce znajduje si równie zomba (dom zarezerwowany dla czonków rodziny królewskiej), tradycyjnie mieciaby si tutaj. Mieszane maestwa midzy klasami s powszechne wród Antankarana i wikszo moe twierdzi, e ma pokrewiestwo rodzinne z czonkiem klasy szlacheckiej. Historycznie rzecz biorc, ludno dzielia si dalej na kastowe grupy zwane karazana (typy ludzi) w oparciu o ich form utrzymania.

Przynaleno religijna

Wikszo Antankarany w rónym stopniu identyfikuje si jako muzumanie. Raz w roku w wiosce Ambatoharaña muzumanie z caej pónocnej i zachodniej czci Madagaskaru gromadz si, aby odwiedzi groby pochowanych tu muzumaskich królów. Forma islamu praktykowana przez Antankaran jest wysoce synkretyczna i czy tradycyjny kult przodków oraz lokalne zwyczaje i wierzenia z wanymi witami i elementami kulturowymi zapoyczonymi z arabskiej kultury muzumaskiej. Liczba Antankarana praktykujcych standardow, ortodoksyjn form islamu jest znikoma.

Kultura

Kultura Antankarana ma wiele wspólnych punktów z kultur ssiadów Sakalava. Ich rytuay s podobne i honoruj wielu tych samych przodków, a czonkowie obu grup wyznaj wiele z tej samej mody , co czasami utrudnia odrónienie tych dwóch grup od siebie. Stosunki midzy nimi s przyjacielskie. W zwyczaju unikalnym dla Antankarany, zwanym tsangatsaine , dwa drzewa rosnce przed domem szlacheckiej rodziny s wizane ze sob, aby symbolizowa jedno spoecznoci. i poczenie przeszoci z teraniejszoci i martwych z ywymi. Antankarana, podobnie jak wiele innych grup przybrzenych, praktykuje tromb (posiadanie ducha) jako sposób na obcowanie z przodkami. Duchy przodków królewskich, które posiadaj medium tromby, s prawie zawsze pochodzenia Sakalava. Powszechnie uwaa si, e duchy zmarych czsto zamieszkuj krokodyle, a zabijanie tych zwierzt jest czsto modne wród Antankarany. Antankarana wierz równie w tsiny , rodzaj ducha natury.

Ry jest podstaw kadego posiku i jest czsto spoywany z bulionem rybnym, zielenin, fasol lub dyni. Maniok i zielone banany to produkty najczciej spoywane, gdy inne, preferowane produkty s zbyt drogie lub poza sezonem. Antankarana byli historycznie pasterzami i chocia obecnie s ogólnie rolnikami, bydo jest hodowane na mleko. S równie postrzegane jako forma bogactwa; liczba rozdanych byda wskazuje na hojno, a liczba ofiarowana przodkom jest miar lojalnoci. Ofiara zebu jest typowym elementem wielu wanych rytuaów i uroczystoci, od muzumaskich wit po wydarzenia yciowe, takie jak lub, mier i narodziny.

Tradycyjna sztuka walki Madagaskaru, moraingy i wielkie imprezy taneczne ( baly ) s bardzo popularne wród modziey Antankarana, któr czsto bardziej przyciga kultura zachodnia ni praktyki i wierzenia przodków.

Odzie bya historycznie wykonana z tkanej rafii. Wókna byy czesane w pasma, które byy wizane razem, tworzc kordy, które byy nastpnie wplatane w panele. Panele te zostay zszyte razem, aby stworzy dywaniki modlitewne i ubrania. Historycznie kobiety i mczyni nosili dugie kitle z rafii.

Fady

Liczne fady chroni obszary dzikiej przyrody, w szczególnoci masyw Ankarana. Nadmierne wycinanie drzew namorzynowych na drewno lub podpalanie krzewów s zabronione, podobnie jak uywanie sieci z otworami mniejszymi ni 15 milimetrów, aby zapobiec apaniu niedojrzaych ryb. Niektóre gatunki s chronione przez mod, która zabrania na nie polowa, w tym rekiny, paszczki i krokodyle. Istnieje równie wiele fady, aby regulowa stosunki midzy pciami. Na przykad dla dziewczyny pranie ubra wasnego brata jest tematem tabu. Spoecznoci konserwatywne trzymaj si mody przeciwko zastrzykom medycznym, zabiegom chirurgicznym lub nowoczesnym lekarstwom ze wzgldu na ich powizania z ich historycznymi wrogami Merin, którzy jako pierwsi zaczli je szeroko stosowa; zamiast tego do leczenia powszechnie stosuje si ceremonie tromby i tradycyjne rodki zioowe. Te tabu s najsilniej stosowane w centrum terytorium Antankarany wokó wioski Ambatoharaña, a rzadziej we wsiach na obrzeach regionu.

Obrzdy pogrzebowe

Pogrzeby wród Antankarany s czsto uroczystymi wydarzeniami. Wród mieszkaców wsi mieszkajcych w pobliu morza nierzadko szcztki ukochanej osoby umieszcza si w trumnie, któr rodzina niesie biegnc do morza.

Taniec i muzyka

Na królewskich ceremoniach czsto wykonuje si tradycyjny taniec zwany rabiky .

Jzyk

Antankarana mówi dialektem jzyka malgaskiego , który jest odgazieniem grupy jzykowej malajo-polinezyjskiej wywodzcej si z jzyków barito , uywanych na poudniowym Borneo .

Gospodarka

Antankarana byli historycznie rybakami i pasterzami zebu, cho w ostatnich latach wikszo z nich zostaa rolnikami. Ryboówstwo morskie odbywa si w dwuosobowych kajakach wykonanych z jednej wydronej kody. Rybacy z Antankarany uywali tych kajaków do polowania na wieloryby, ówie i ryby. Uywali równie sieci do polowa w rzekach, gdzie mogli owi wgorze, ryby, raki i inne róda poywienia. Produkcja soli bya historycznie gówn dziaalnoci gospodarcz. Historycznie Antankarana zajmowaa si handlem z europejskimi marynarzami, wymieniajc szylkret na bro. Dzisiaj, podczas gdy wikszo Antankarany nadal pracuje w tych tradycyjnych sektorach zwaszcza w bardzo lukratywnym biznesie poowu krewetek lub uprawie trzciny cukrowej wielu z nich to pracownicy najemni. Bardziej wyksztaceni czonkowie spoecznoci, szczególnie wród klasy szlacheckiej, pracuj na patnych stanowiskach jako urzdnicy pastwowi, nauczyciele oraz w wielu innych zawodach i zawodach. Krajowe fabryki cukrownicze SIRAMA znajduj si na terytorium Antankarany i zatrudniaj wielu migrantów, ale stosunkowo niewielu Antankarany, poniewa ich przecitny standard ycia jest wystarczajco wysoki, aby móc korzysta z lepszych moliwoci.

Najwaniejszym obszarem miejskim w ojczynie Antankarany jest Antsiranana (dawniej Diego-Suarez). Ambilobe, gdzie mieszka obecny król. jest najbliszym gównym obszarem miejskim do tradycyjnej siedziby królewskiej potgi Antankarana w Ambatoharaña.

Uwagi

Bibliografia

Opiniones de nuestros usuarios

Rafa Orzechowski

Język wygląda na stary, ale informacje są wiarygodne i ogólnie wszystko, co napisano o Antankarana, daje dużo pewności.

Michael Serafin

To dobry artykuł dotyczący Antankarana. Podaje niezbędne informacje, bez ekscesów.

Jan Maj

Podoba mi się ta strona, a artykuł o Antankarana jest tym, którego szukałem.