Chrzecijastwo w okresie ante-Nicejsko



Wszystka wiedza, jaką ludzie zgromadzili przez wieki na temat Chrzecijastwo w okresie ante-Nicejsko, jest teraz dostępna w Internecie, a my zebraliśmy ją i uporządkowaliśmy dla Ciebie w najbardziej przystępny sposób. Chcemy, abyś mógł szybko i sprawnie uzyskać dostęp do wszystkich informacji o Chrzecijastwo w okresie ante-Nicejsko, które chcesz poznać, aby Twoje doświadczenie było przyjemne i abyś czuł, że naprawdę znalazłeś informacje o Chrzecijastwo w okresie ante-Nicejsko, których szukałeś.

Aby osiągnąć nasze cele, dołożyliśmy starań nie tylko w celu uzyskania najbardziej aktualnych, zrozumiałych i prawdziwych informacji o Chrzecijastwo w okresie ante-Nicejsko, ale także upewniliśmy się, że wygląd, czytelność, szybkość ładowania i użyteczność strony są tak przyjemne, jak to tylko możliwe, abyś mógł skupić się na tym, co najważniejsze, czyli na poznaniu wszystkich dostępnych danych i informacji o Chrzecijastwo w okresie ante-Nicejsko, bez konieczności martwienia się o cokolwiek innego - my już zajęliśmy się tym za Ciebie. Mamy nadzieję, że udało nam się osiągnąć nasz cel i że użytkownik znalazł poszukiwane informacje o Chrzecijastwo w okresie ante-Nicejsko. Witamy Cię i zachęcamy do dalszego korzystania z scientiapl.com .

  (Przekierowane ante-Credo okres )
POGRZEBOWE stela z Licinia Amias na marmurze, w tym Muzeum Narodowe w Rzymie . Jednym z pierwszych chrzecijaskich napisami znale, pochodzi z pocztku 3rd-wiecznym watykaskiej nekropolii obszaru w Rzymie . Zawiera tekst ( ryb ywych), poprzednik z Ichthys symbolem.

Chrzecijastwo w okresie ante-Nicejsko (czyli przed Nicejski) by okres Christian historia nastpstwie czasów apostolskich z 1 wieku a do Soboru Nicejskiego w 325 r.

2. i 3. wieków zobaczy ostry rozwód chrzecijastwa od jego wczesnych korzeni. Byo wyrane odrzucenie wówczas nowoczesnego judaizmu i kultury ydowskiej pod koniec 2 wieku, z rosncym organizmie Adversus Judaeos literaturze. Czwartej i pitej wieku chrzecijastwo dowiadczony presji ze strony rzdu Cesarstwa Rzymskiego i rozwin siln biskupiej i jednoczce struktury. Okres ante-Nicejsko by bez takiego organu i bya bardziej zrónicowana. Wiele odmian w tej epoce przeciwstawi schludne kategoryzacji, jak róne formy chrzecijastwa oddziayway w skomplikowany sposób. Jedna odmiana bya proto-ortodoksja która staa si midzynarodowym Wielki Koció . To bya tradycja chrzecijastwa Pawa , który umieszczony na znaczenie mierci Jezusa jako oszczdno ludzko i opisa Jezusa jako Boga przyj na Ziemi. Innym wanym szkoa mylenia by gnostyckie chrzecijastwo , które umieszczone wag mdroci Jezusa oszczdnoci ludzkoci i opisa Jezusa jako czowieka, który sta si boski poprzez wiedz.

Róne lokalne i wojewódzkie staroytnych soborów odbyy si w tym okresie, z decyzjami spotkanie rónym stopniu akceptacji przez rónych grup chrzecijaskich.

Wierzenia

Eschatologia

Przewaajcy pogld eschatologiczny w okresie Ante-Nicejsko by Premilenializm , wiara widocznym panowania Chrystusa w chwale na ziemi ze Zmartwychwstaym witych na tysic lat, przed walnym zmartwychwstania i sdu. Justyn Mczennik i Ireneusz byy najbardziej szczerych zwolenników Premilenializm. Justyn Mczennik widzia siebie jako kontynuacj w ydowskim przekonania tymczasowego mesjaskiego królestwa wczeniejszego stanu wiecznego. Ireneusz powicony Ksiga V swojego Przeciw herezjom do obrony zmartwychwstania fizycznego i sdzie wiecznym.

Inne wczesne premillennialists zawarte Pseudo-Barnaba , Papias , Metodego , Lactantius , Commodianus Teofil , Tertulian, Meliton , Hipolit Rzymski i Wiktoryn z Patawii . Przez 3 wieku byo ronie sprzeciw wobec Premilenializm. Orygenes by pierwszym zakwestionowa doktryn otwarcie. Dionizy z Aleksandrii stan przed Premilenializm gdy chiliastyczne praca, obalania z Allegorizers przez Neposa, a biskupa w Egipcie , sta si popularny w Aleksandrii , jak zauwaono w Euzebiusza s, Historia kocielna . Euzebiusz mówi o premillennialian, Papias, e by czowiekiem o maej zdolnoci umysowych, bo wzi Apokalips dosownie.

praktyki

Wspólnoty chrzecijaskie przyszed przyj pewne praktyki ydowskie, odrzucajc inne. Tylko Marcion zaproponowa odrzucenie wszelkiej praktyki ydowskiej, ale zosta ekskomunikowany w Rzymie ok. 144 i owiadczy heretyckie rosnca proto-prawosawia .

sabat

Wedug Bauckham koció poapostolskim zawieray róne praktyki w odniesieniu do szabatu. Wydaje si oczywiste, e wikszo z pierwotnym Kociele nie uwaali obserwacji szabatu by wymagane lub z wybitnym znaczeniu dla chrzecijan, aw rzeczywistoci czczony w niedziel.

niemowl chrzest

Niemowl chrzest by powszechnie praktykowany co najmniej przez 3 wieku , ale to jest kwestionowane, czy to byo w pierwszych wiekach chrzecijastwa. Niektórzy uwaaj, e Koció w okresie apostolskim praktykuje chrzest niemowlt, twierdzc, e wzmianki o chrzcie gospodarstw domowych w Dziejach Apostolskich byby uwzgldniony dzieci w gospodarstwie domowym. Inni wierz, e niemowlta zostali wykluczeni z chrztu gospodarstw domowych, cytujc wersety z Biblii, które opisuj ochrzczonych gospodarstw domowych wierzc, które dzieci s niezdolne robi. W 2 wieku , Ireneusz , biskup Lyonu, mogo do niej skierowane. Dodatkowo, Justyn Mczennik pisa o chrzcie w pierwszej Apologii (napisany w poowie 2 wieku), opisujc j jako wybór i kontrastujce to z braku wyboru jeden ma w swoim urodzeniu fizycznej. Jednak Justyn Mczennik wydaje si sugerowa równie gdzie indziej, e wierzcy byli uczniowie z dziecistwa, wskazujc, by moe, ich chrztu.

Tzw Tradycja apostolska mówi chrzci pierwszych dzieci, a jeli oni mog mówi za siebie niech to zrobi. W przeciwnym razie, niech ich rodzice lub inni krewni mówi za nich. Jeeli zosta on napisany przez Hipolit Rzymski , Tradycja apostolska moga by datowane okoo 215, ale ostatnie badacze uwaaj, e jest to materia z oddzielnych róde, poczwszy od rodkowej drugiego do czwartego wieku, s zebrane i opracowane na okoo 375-400. 3. wieku dowody s wyraniejsze, zarówno Orygenesa (wywoanie chrzest niemowlt zgodnie z korzystania z Kocioa) i Cyprian propagujcej praktyki. Tertulian potwierdza praktyk (i to sponsorzy by mówi w imieniu dzieci), ale posiadajcy niezwyky widok maestwa, przemawia przeciwko niej, na tej podstawie, e chrzest naley odoy do czasu po lubie.

Interpretacja chrzcielnych praktyk wczesnego kocioa jest wana do grup takich jak baptyci , anabaptystów , a Kocioów Chrystusowych , którzy wierz, e chrzest niemowlt by rozwój, który wystpi w pónym 2 do wczesnych 3rd wieku. Wczesne pisma chrzecijaskie wspomniano powyej, które pochodz z 2. i 3. wieku wskazuj, e chrzecijanie ju w 2 wieku byo utrzyma tak praktyk.

Data Wielkanocy

Zachodniej czci Morza ródziemnego chrzecijanie wschodni i mia histori rónic i sporów siga 2 wieku. Wród najbardziej znaczcych wczesnych sporów jest Quartodecimanism kontrowersje. A do koca 2 wieku istniaa rónica w celownik obchody chrzecijaskiej Paschy / Wielkanocy midzy zachodnich kocioach i tych z Azji Mniejszej . Kocioy w Azji Mniejszej obchodzi je na 14 ydowskiego miesica Nisan, dzie przed ydowsk Pasch , niezalenie od tego, jaki jest dzie tygodnia spad na, jak Ukrzyowanie miao miejsce na dzie przed Pasch wedug Ewangelii Jana , acinnicy nazywa je Quartodecimans , dosownie oznacza 14'ers . W tym czasie Zachód witowali Wielkanoc w niedziel po 14 Nisan ydowskiej.

Victor , biskup Rzymu, próbowa deklaruje 14 Nisan praktyki heretyckie i ekskomunikowa wszystkich, którzy go przestrzega. Z tej okazji Ireneusz i Polikrates Efezu napisa do Victora. Ireneusz przypomnia Victor od swojego poprzednika bardziej tolerancyjne nastawienie i Polikrates stanowczo broni praktyki azjatyckiej. Victor ekskomunika wród Azjatów najwyraniej uchylone, a oba boki pogodzi w wyniku interwencji Ireneusza i innych biskupów, w tym Tertulian. Zarówno Tertulian i Ireneusz byli uczniowie Polikarpa , który by uczniem apostoa Jana, a wedug wasnych sów pisanych Polikarpa, by równie suchacz wród innych Apostoów. Polikarp by biskupem w Smyrnie.

Euzebiusz twierdzi póniej, e synody i konferencje biskupów zostao zwoane, który rzdzi bez gosu sprzeciwu wspierajcej Wielkanocy w niedziel. Jednolita metoda obliczania daty Wielkanocy nie zosta formalnie skierowane a 325 na Sobór Nicejski . Dzi, data nadal waha si od Zachodu i Wschodu , ale to dlatego, e Zachód póniej przyja kalendarz gregoriaski nad kalendarza juliaskiego .

monastycyzm

Instytucjonalne Christian monastycyzm wydaje si zaczy w pustynie w 3. wieku Egipcie jako rodzaj ycia mczestwa . Antoniego z Egiptu (251-356) jest najbardziej znanym z tych wczesnych pustelnika -monks. Antoni Wielki (251-356) i Pachomius (ok. 292-348) byy innowatorzy wczenie monastyczne w Egipcie, chocia Pawa Pustelnika (c.226 / 7-c.341) jest pierwszym historycznie chrzecijaskie znane yj jak mnichem. Nie ma historycznych dowodów, e ludzie yli yciem póniej znany jako monastycyzmu przed legalizacji chrzecijastwa.

Anthony Wielki by pierwszym, który specjalnie opuci wiat i y na pustyni jako mnich. Anthony y jako pustelnik na pustyni i stopniowo zyskiway zwolenników, którzy yli jak pustelnicy w pobliu, ale nie w rzeczywistej wspólnocie z nim. Jednym z takich Pawe Pustelnik, y w cakowitej samotnoci, nie bardzo daleko od Antoniego i bya traktowana nawet przez Antoniego jako idealnego mnicha. Ten typ monastycyzmu nazywa eremitical lub pustelnik-like.

Jak rozprzestrzenianie monastycyzmu na Wschodzie od pustelników yjcych na pustyniach Egiptu do Palestyny, Syrii i na gór do Azji Mniejszej i dalej, mów ( apophthegmata ) i ustaw ( praxeis ) z Ojców Pustyni zacz by rejestrowane i udostpniane, pierwszy wród swoich braci mnichów, a nastpnie wród wieckich , jak równie.

Wczesna ikonografia

Sztuka chrzecijaska pojawia si dopiero stosunkowo póno. Wedug historyka sztuki André Grabar , pierwszy znany chrzecijaskie obrazy wyaniaj si z okoo AD 200, chocia istniej pewne dowody, e mae literackie obrazy domowe byy uywane wczeniej. Mimo, e wielu ydów zhellenizowanym wydawa, jak w synagodze Dura Europos , aby miay wizerunki figur religijnych, tradycyjna Mozaika zakaz bawany bez wtpienia zachowaa pewien wpyw. To wczesne odrzucenie obrazów, chocia nigdy goszone przez teologów, a konieczno ukrycia praktyki chrzecijaskiej przed przeladowaniami, licie kilka rekordów archeologicznych dotyczcych wczesnego chrzecijastwa i jego ewolucji. Najstarsze chrzecijaskie obrazy s z rzymskich katakumb , datowanych na okoo 200, a najstarsze chrzecijaskie rzeby s z sarkofagów , pochodzcy z pocztku 3 wieku.

Rónorodno i proto-ortodoksja

Rozwój nauki, pozycja ortodoksji , a relacja midzy rónymi opiniami jest kwestia kontynuowania debaty akademickiej. Poniewa Nicejsko przyszed do zdefiniowania Koció, na pocztku debaty dawna traktowane jako jednolita ortodoksyjnego stanowiska wobec mniejszoci heretyków. Walter Bauer, czerpic z rónic midzy ydowskimi chrzecijanami , Paulinów chrzecijan i innych grup, takich jak gnostyków i marcjonitów , twierdzi, e wczesne chrzecijastwo zostao rozdrobnione, z rónych konkurencyjnych interpretacji, tylko jeden z nich w kocu zblia si zdominowa. Podczas gdy oryginalna teza Bauera zosta skrytykowany, Elaine Pagels i Bart Ehrman maj dalej wyjaniony istnienie chrzecijastw wariant w pierwszych wiekach. Widz wczesnego chrzecijastwa jako podzielony na ówczesnych konkurujcych ortodoksji.

Eamon Duffy zauwaa, e chrzecijastwo w caym Imperium Rzymskiego bya w stanie gwatownego twórczego fermentu podczas 2. wieku. Prawosawie , czy proto-ortodoksja , istniay obok form chrzecijastwa, e wkrótce rozway dewiacyjne herezja . Duffy uwaa prawosawny i nieortodoksyjne byy czasem trudne do odrónienia w tym okresie, a po prostu mówi, e na pocztku chrzecijastwa w Rzymie mia szeroki wybór konkurencyjnych sekt chrzecijaskich.

Niektórzy uczeni twierdz ortodoksyjni przeciwko rosncym naciskiem na heterodoksji. Ruch od zakadajc poprawnoci lub dominacji prawowiernoci uwaa si za neutralny, ale podwaaj analiz historycznych, który przyjmuje heterodoksyjnych sekt przewyszaj ortodoksyjnych ruchu.

Wzrost chrzecijastwa

Rodney Stark szacuje, e liczba chrzecijan wzrosa o okoo 40% w cigu dekady pierwszego i drugiego wieku. To fenomenalne tempo wzrostu zmuszeni wspólnot chrzecijaskich ewoluowa w celu dostosowania ich do zmian w charakterze ich spoecznoci, a take ich relacji z otoczeniem politycznym i spoeczno-gospodarczym. Poniewa liczba chrzecijan wzrosa, wspólnoty chrzecijaskie stay si wiksze, bardziej liczne i dalej od siebie geograficznie. Upyw czasu przeniós take niektórych chrzecijan dalej od pierwotnych nauk apostoów powodujcych nauk, które zostay uznane za heterodoksyjnych i siewu kontrowersje i podziay wewntrz kocioów i midzy kocioami. Pisarzy klasycznych pomyli wczesne kongregacje do pochówku lub bratnich stowarzysze, które miay podobne waciwoci jak kultu Boego, wspólne posiki, regularne spotkania, inicjacji, zasad postpowania i wasnych mogilników.

wariant chrzecijastw

Okres Ante-Nicejsko widzia powstanie wielkiej liczby chrzecijaskich sekt , kultów i ruchów o silnych waciwociach jednoczcych brakuje w okresie apostolskim. Mieli róne interpretacje Pisma , zwaszcza bosko Jezusa i natur Trójcy . Wiele odmian w tym czasie przeciwstawi schludne kategoryzacji, jak róne formy chrzecijastwa oddziayway w skomplikowany sposób, tworzc dynamiczny charakter chrzecijastwa w tej epoce. Okres po apostolski by bardzo zrónicowane zarówno pod wzgldem przekona i praktyk. Oprócz szerokiego spektrum ogólnych gazi chrzecijastwa, byo cige zmiany i rónorodno, e zmiennie spowodowao w obydwu konfliktów bratobójczej i syncretic przyjcia.

Te róne interpretacje byy nazywane herezje przez liderów proto-prawosawny koció, ale wielu byo bardzo popularny i mia due poniszych. Cz jednoczcej trendu w proto-prawowierno by coraz bardziej surowe anty-judaizm i odrzucenie Judaizers . Niektóre z gównych ruchów byy:

Proto-ortodoksja

Chrzecijastwo róni si od innych rzymskich religii tym, e przedstawi swoje pogldy w sposób cile okrelony, cho proces ortodoksji (po prawej wiary) nie trwaa a okresie pierwszych siedmiu soborów powszechnych .

Ireneusz by pierwszym, który twierdz, e jego pozycja proto-ortodoksyjna bya taka sama wiara, e Jezus da dwunastu apostoów i e tosamo Apostoów, ich nastpców, a naukami samo byo wszystko dobrze znany powszechnie znane. Byo to zatem na pocztku argumentu poparte rzdu apostolskiej . Ireneusz zapocztkowana doktryn czterech Ewangeliach i nie wicej, z Ewangelie synoptyczne interpretowane w wietle Ewangelii Jana.

Wczesne ataki na rzekome herezje tworz materi Tertulian s Prescription Przeciw heretykom (w 44 rozdziaów, napisanych z Rzymu) oraz Ireneusza Przeciw herezjom ( ca 180, w piciu tomach), napisany w Lyonie po powrocie z wizyty w Rzym. Litery Ignacego z Antiochii i Polikarpa ze Smyrny do rónych kocioów ostrzega przed faszywymi nauczycielami, a List Barnaby akceptowane przez wielu chrzecijan jako cz Pisma w 2 wieku, ostrzeony o mieszanie judaizmu z chrzecijastwem , podobnie jak innych pisarzy, co prowadzi do decyzje podjte w pierwszej Sobór , który zosta zwoany przez cesarza Konstantyna w Nicejski w 325, w odpowiedzi na dalsze destrukcyjne polemicznym kontrowersji w spoecznoci chrzecijaskiej w tym przypadku Arian sporach natury Trójcy .

Pod koniec III wieku proto-ortodoksji sta dominujcy. To ogldany chrzecijaskich nauk albo jako ortodoksyjnych lub heterodoksyjnych . Nauk ortodoksyjnych byy te, które twierdzi, e autentyczny rodowód Tradycji witej . Wszystkie inne nauki byy postrzegane jako dewiacyjne strumienie myli i byy moliwie heretyckie .

Rozwijanie hierarchi Kocioa

Hierarchia kocielna wydaje si, e opracowany przez zmarego 1 wieku i na pocztku 2 wieku. (patrz pasterskich Epistles , c. 90-140) Robert Williams zakada, e pochodzenie i najwczeniej rozwój episkopatu i monepiscopacy i koncepcji kocielnej (apostolskiej sukcesji) byy zwizane z sytuacjami kryzysowymi w pierwotnym Kociele.

Roger Haight zakada rozwój eklezjologii w postaci Early katolicyzmu jako jedn z odpowiedzi na problem jednoci kocielnej. Tak wic, rozwizanie podziau tytuu heterodoksyjny nauczanie rozwój wzmocnienie i znormalizowanych struktur Ministerstwa Jeden z tych konstrukcji jest forma trójstronna z kocielnymi obejmujcej. Episkopoi (nadzorcy) presbyteroi (starszych), podobnie jak w przypadku gmin ydowskich oraz diakonoi (sug) prezbiterzy zostali wywiceni i pomaga biskupowi;. jak chrzecijastwo rozprzestrzeniania, szczególnie na obszarach wiejskich, prezbiterzy sprawowana wicej obowizków i wzi charakterystyczny ksztat jak ksiy diakonów przeprowadzono równie pewne obowizki, np. z tendencj do ubogich i chorych.

Ignacy Antiocheski wezwa kocioy przyj t struktur, piszc, e Nie mona mie do kocioa bez nich. W 2 wieku struktura ta bya wspierana przez nauk o sukcesji apostolskiej , gdzie biskup staje si duchowym nastpc poprzedniego biskupa w linii identyfikacj do samych apostoów. W trakcie drugiego wieku, ta struktura organizacyjna staa si powszechna i nadal by stosowane w katolickich, prawosawnych i anglikaskich kocioach, a take w niektórych wyzna protestanckich.

Wane orodki kocielne

Jerozolima bya wanym orodkiem kocioa a do 135. Mia presti bycia miastem Jezusa mier i zgaszane zmartwychwstanie , i by orodkiem epoki apostolskiej , ale dowiadczy spadku w latach od wojny ydowsko-Roman (66- 135). Pierwszy Sobór Nicejski uznane i potwierdzone tradycj, w którym Jerozolima dalszy naley poda szczególn cze, ale nie przypisa do niego wadzy nawet metropolitalnego we wasnej prowincji, jeszcze mniej extraprovincial Jurysdykcja sprawowana przez Rzym, a drugi widzi ju wspomniano ,

Konstantynopol wesza w wyeksponowany dopiero po wczesnym okresie chrzecijaskiego, zaoony jest oficjalnie w 330, pi lat po Soborze Nicejskim, cho znacznie mniejszy oryginalny miasto Bizancjum by wczesnym centrum chrzecijastwa w duej mierze ze wzgldu na jego blisko do Anatolii .

Wspólnota i siedziba Patriarchatu wedug prawosawnej tradycji zostao zaoone przez Piotra , a nastpnie podane w Ignacego , w jakiej jest teraz Turcja.

Rzym i papiestwo

Ireneusz z Lyonu wierzy w 2 wieku , e Piotr i Pawe byli zaoyciele Kocioa w Rzymie i wyznaczy Linus jako kolejny biskup .

Cztery patriarchów wschodnich potwierdzi Sankt Peter sub s i mier w Rzymie i sukcesji apostolskiej biskupów rzymskich. Jednak postrzegali to jako znak czci zamiast nadrzdnej wadzy nad wiary i praktyki, poniewa nadal uwaali si za ostateczne wadze w swoich regionach, patrz na przykad Metropolitan biskupów i Pentarchii , ale wci pod ogólnym kierunkiem biskup Rzymu. Inne patriarchowie nie zwracaj si do Rzymu na wsparcie w rozstrzygania sporów, ale pisa te do innych wpywowych patriarchów do wsparcia w ten sam sposób. Poza kilkoma wyjtkami, ciao literatury lewo z tego okresu, a nawet dopiero w 5. i 6. wieku, mówi Bernhard Schimmelpfennig do zilustrowania zazwyczaj ograniczony zakres wadzy rzymskich biskupów, ale uzna wadz mimo wszystko.

William Kling stwierdza, e pod koniec 2 wieku, e Rzym by istotny, jeli nie jedynym, wczenie centrum chrzecijastwa , ale nie odbyo przekonujc roszczenia do prymatu . Tekst dowód Piotrowej pierwszy wystpuje historycznie w sporze midzy Cypriana z Kartaginy i papiea Stefana . Biskup z Cezarei nazwa Firmilian jednostronna z Cypriana w jego sporze wre przeciwko arogancji obraliwy Szczepana i roszcze wadzy opartych na Stolic Piotrow . Argument Cypriana wygra na dzie, z roszczenia papiea Stefana spotkanie odrzucenia.

Roszczenie Cypriana byo to, e biskupi posiadaa klucze do odpuszczenia grzechów , a wszyscy biskupi s nastpcami witego Piotra. Jerome póniej zaj si argumentem dla prymatu rzymskiego biskupa w wieku 5 , stanowiska przyjtego przez Leon I .

Pod koniec wczesnego okresu chrzecijaskiego, Koció w Imperium Rzymskiego mia setki biskupów, niektóre z nich (Rzym, Aleksandria, Antiochia, inne prowincje) posiadajcy pewn form jurysdykcji nad innymi.

Rozwój chrzecijaskiego kanonu

Ksiki z kanonu Nowego Testamentu , który zawiera Ewangelie kanoniczne , Dzieje , litery Apostolskich i Apokalipsy zostay napisane przed 120 rne, ale nie zdefiniowano jako kanon przez ortodoksyjnego nurtu a do 4 wieku.

Pisma przypisywane apostoów kryy wród pierwszych wspólnot chrzecijaskich. Te listy Pawa, kryy w zgromadzonych formy do koca 1 wne. Justyn Mczennik, na pocztku 2 wieku, wspomina o wspomnienia apostoów, które chrzecijanie nazywane ewangelie i które zostay uznane jako na równi ze Starego Testamentu. Cztery ewangelia kanon (the tetramorfa ) obstawaa Ireanaeus, który odnosi si bezporednio do niego.

Debaty na temat Pisma byy prowadzone w poowie 2 wieku , równoczenie z drastycznym wzrostem nowych pism, zarówno ydowskiej i chrzecijaskiej. Debaty dotyczce praktyki i przekonania stopniowo sta si uzaleniony od wykorzystania Pisma innego ni to, co Meliton dalej Starego Testamentu , poniewa Nowy Testament kanon rozwinite . Podobnie w 3. wieku odejcie od bezporedniego objawienia jako róda wadzy doszo, przede wszystkim przeciwko Montanists . Pismo wci mia szerokie znaczenie i zazwyczaj skierowana do Septuaginty wród greckich goniki lub targumy midzy gonikami aramejski lub Vetus Latina tumacze w Kartaginie . Poza Tory (The Law ) i niektóre z najwczeniejszych dzie proroczych (The Prophets ), nie byo porozumienia w sprawie kanonu , ale nie byo to dyskutowane wiele na pocztku.

Niektórzy uwaaj, e podzia wczesnego chrzecijastwa i judaizmu w poowie 2 wieku doprowadziy do okrelenia ydowski kanon przez powstajcej rabinicznej ruchu , cho nawet na dzie dzisiejszy, nie ma naukowych konsensus co do tego, kiedy ydowski kanon by zestaw . Na przykad, niektórzy badacze twierdz, e ydowski kanon zosta ustalony wczeniej przez Hasmoneuszy dynastii (140-137 pne). Jest brak bezporednich dowodów na kiedy chrzecijanie zaczli przyjmujc wasne pisma wraz z Septuaginty. Dobrze w 2. chrzecijan wiecznych przechowywanych na siln preferencj dla tradycji ustnej jako jasno wykaza pisarzy czasu, takich jak Papias .

Najstarsza lista ksiek do kanonu Nowego Testamentu jest Muratorian fragment randki do c. 170. To pokazuje, e przez 200 istnia zbiór pism chrzecijaskich nieco podobny do tego, co jest obecnie 27-book Nowy Testament, który zawiera cztery Ewangelie. Tak wic, gdy nie byo debata w pierwotnym Kociele nad kanonu Nowego Testamentu, obecne ksigi Nowego Testamentu zostay zaakceptowane przez niemal wszystkich chrzecijan w poowie 2 wieku, z wyjtkiem Jakuba, Hebrajczyków i 2 Piotra. Jednak te 3 ksiki byy równie uzgodnione i uznane za kanon przez przywódców kocioa wkrótce potem. W nastpstwie Euzebiusz , sporne ksiki s dalej Antilegomena .

Wczesne pisma - ortodoksyjni Ojcowie Kocioa

Od koca 4 wieku, pod tytuem Ojcowie Kocioa zostao uyte w odniesieniu do mniej lub bardziej jasno zdefiniowanej grupy pisarzy kocielnych, którzy s zaapelowa do wadz, jak w sprawach doktrynalnych. S wczesne i wpywowych teologów i pisarzy we wczesnym Kociele chrzecijaskim , którzy mieli duy wpyw na rozwój proto-ortodoksji. S one produkowane dwa rodzaje prac: teologiczna i przepraszajcy, przy czym te ostatnie prace zmierzajce w obronie wiary za pomoc powód do odparcia argumentów przeciwko prawdziwoci chrzecijastwa.

apologeci

W obliczu krytyki ze strony greckich filozofów i przeladowa skierowan apologeci napisa uzasadni i broni doktryny chrzecijaskiej. Justyn Mczennik s prace reprezentuj najstarszy zachowany chrzecijaskich«przeprosiny»zauwaalnych rozmiarów.

Ojców apostolskich

Najwczeniejsze Ojcowie Kocioa (w cigu dwóch pokole Dwunastu apostoów Chrystusa) s zwykle nazywane Ojców Apostolskich , do poznania i podobno studiowa pod apostoów osobicie. Wane Ojcowie Apostolskie 2 wieku m.in. Klemens I (zmar 99), Ignacy Antiocheski (C 35 -. C. 110) oraz Polikarpa ze Smyrny (c. 69 - c. 155). Ponadto, Pasterz Hermasa jest zwykle umieszczona wród pism Ojców Apostolskich cho jego autor jest nieznany.

Ignacy z Antiochii (znany równie jako Theophorus) by trzecim biskupem lub patriarcha Antiochii i uczniem apostoa Jana . W drodze do mczestwa w Rzymie, Ignacy napisa seri listów, które zostay zachowane jako przykad teologii z pierwszych chrzecijan. Wane tematy poruszone w tych listach to eklezjologii , do sakramentów , rol biskupów, a biblijny sabat . Jest drugim po Clement wspomnie listów Pawa.

Polikarp ze Smyrny by biskupem Smyrny (obecnie zmir w Turcji). Jest zapisane, e by uczniem Jana. Dostpne opcje dla tego Jana jest Jan, syn Zebedeusza tradycyjnie postrzegany jako autor czwartej Ewangelii, czy Jana prezbitera . Tradycyjne zwolennicy ledzi Euzebiusz w twierdzc, e apostolski poczenie Papius byo u Jana Ewangelisty , a John, autor Ewangelii Jana , bya taka sama jak apostoa Jana. Polikarpa, c 156, próbowali i nie udao si przekona Anicetus , biskup Rzymu, aby Zachód witowania Wielkanocy w dniu 14 Nisan, jak na Wschodzie. Odrzuci sugesti papiea, e Wschód uywa zachodni dat. W 155, gdy Smyrnans zada wykonania Polikarpa, a on umar jako mczennik . Legenda mówi, e pomienie zbudowany zabi go chcia go spali, a kiedy zosta zasztyletowany; tyle krwi wydawane z jego ciaa, e przerwano ogie wokó niego.

Pasterz Hermasa by popularny w pocztkach Kocioa, uwaany za wartociowy ksika przez wielu chrzecijan, a uwaany kanoniczne Pismo przez niektóre z wczesnych Ojców Kocioa. Zosta on napisany w Rzymie, w jzyku greckim. Pasterz mia wielki autorytet w 2. i 3. wieków. To bya wymieniana jako Pismo przez Ireneusza i Tertuliana i by zwizany z Nowego Testamentu w Kodeks Synajski i zostao wymienione midzy Dziejów Apostolskich i Dzieje Pawa w stichometrical wykazem Kodeks z Clermont . Inne pierwsi chrzecijanie jednak uzna dzieo za apokryficzne .

Ojcowie greccy

Ci, którzy napisali w jzyku greckim s nazywane Ojców Grecki Koció. Znani greccy Ojcowie 2 wieku (innych ni Ojców Apostolskich) obejmuj: Ireneusz z Lyonu i Klemens z Aleksandrii .

Ireneusz z Lyonu (c.130-c.202 AD) by biskupem Lugdunum w Galii , która jest teraz Lyon , Francja . Jego pisma byy formacyjne w pocztkach rozwoju chrzecijaskiej teologii , a on jest uznawany za witego przez zarówno prawosawia i Kocioa rzymskokatolickiego. By zauwaaln wczenie przepraszali. By take uczniem Polikarpa , który zosta uznany za uczniem Jana Ewangelisty . Jego najsynniejsza ksika, Przeciw herezjom ( c . 180) wyliczone herezje i zaatakowa ich. Ireneusz pisze, e jedynym sposobem, aby chrzecijanie zachowuj jednoci byo pokornie przyj jedn rady biskupiej wadzy-doktrynalne. Ireneusz by pierwszy zaproponowa, e wszystkie cztery Ewangelie by przyjta jako kanoniczna .

Klemens Aleksandryjski (c.150-c.215) by chrzecijaski teolog i szef zauway Szkoa aleksandryjska . Klemens jest pamitany jako nauczyciel Orygenesa . Uy terminu gnostyckiej dla chrzecijan, którzy osignity gbsz nauk Logosu. On opracowa Christian platonizmu . On przedstawi cel ycia chrzecijaskiego jako przebóstwienia, zidentyfikowanego zarówno jako asymilacji platonizmu jest do Boga i biblijnego naladowanie Boga .

Orygenes (184 - 253) uczy si w Aleksandrii, oywiajc Szko katechetyczn gdzie nauczy Klemens. Uywajc swojej wiedzy o jzyku hebrajskim, wyprodukowa skorygowanego Septuaginta , i pisa komentarze na wszystkich ksig Biblii. On interpretowa Pismo alegorycznie, pokazujc stoik, neo-pitagorejsk i platoskie wpywy. Jak Plotyna , pisa, e dusza przechodzi przez kolejne etapy przed wcieleniem jako czowiek i po mierci, ostatecznie osigajc Boga. Wyobraa sobie nawet demony s zjednoczone z Bogiem. Dla Orygenesa, Bóg nie by Jahwe , ale pierwsza zasada , a Chrystus The Logos by podporzdkowany do niego. Jego pogldy hierarchiczn struktur w Trójcy , czasowoci materii bajeczna preegzystencji dusz i potworne renowacyjnych, co wynika z niego zostay zadeklarowane anatema w 6 wieku.

Hipolit Rzymski (ok. 170-235 ne) by jednym z najbardziej podnych pisarzy wczesnego chrzecijastwa. Hipolit urodzi si w drugiej poowie 2 wieku, prawdopodobnie w Rzymie . Photius opisuje go w jego Bibliotheca (dorsza. 121) jako ucze Ireneusza , który zosta uznany za uczniem Polikarpa i z kontekstu tego fragmentu Przypuszcza si, e zasugerowa, e Hipolit tak stylizowany siebie. Jednak to twierdzenie jest wtpliwa. Wszed w konflikt z papiey swoich czasów i przez jaki czas na czele oddzielnej grupy. Z tego powodu jest on czsto uwaany za pierwszy Antipope . Jednak zmar w 235 lub 236 pojednani z Kocioem i jako mczennika .

Ojców aciskich

Ojcowie Kocioa, którzy pisali w jzyku aciskim s nazywane Ojców Kocioa aciskiego. Tertulian by pierwszym Ojciec aciskiej i tylko dobrze znane takie ojcem 2 wieku.

Tertulian (c.155-c.240 AD), który nawróci si na chrzecijastwo przed 197, by pisarzem podnym prac przepraszali,, kontrowersyjnych i ascetycznych teologiczny, a czasami jako Ojca Kocioa aciskiego. Mówi si, e wprowadzi aciski termin Trinitas w odniesieniu do Boego ( Trinity ) do sownictwa chrzecijaskiego (ale Teofil z Antiochii ju pisa o Trójcy, Boga i Jego Sowa i Jego mdroci, które jest podobne, ale nie identyczne trynitarnej brzmienia), a take prawdopodobnie formua trzy osoby, jedna substancja jako aciskiego tres personae , una substantia (sama z Koine grecki Treis hipostazy , homoousios ), a take warunki "Vetus Testamentum" (Stary Testament) i "novum Testamentum" (Nowy Testament). W swoim Apologetyk , by pierwszym autorem, który zakwalifikowa aciski chrzecijastwo jako vera religio i systematycznie spychany do klasycznego imperium rzymskiego religii i kultów inny zaakceptowany na stanowisko zwykych przesdów. W póniejszym okresie ycia, Tertulian jest uwaana przez wikszo, e doczy do Montanists , heretyck sekt, e zwróci si do jego rygoryzm.

Cyprian (200-258) by biskupem od Kartaginy i wanym wczenie pisarz chrzecijaski. By prawdopodobnie urodzi si na pocztku 3 wieku w Afryce Pónocnej , prawdopodobnie w Kartaginie, gdzie otrzyma doskonae wyksztacenie klasyczne. Po konwersji na chrzecijastwo, sta si biskupem w 249 i ostatecznie zmar mczesk w Kartaginie.

Postawa wobec kobiet

Postawa Ojców Kocioa wobec kobiet równolegle przepisy prawa ydowskiego dotyczcych kobiecej roli w kulcie, cho pierwotny koció dozwolone kobiet do udziau w kulcie-co, co nie byo dozwolone w Synagodze (gdzie kobiety byy ograniczone do sieni zewntrznej). Deutero-Pauline Pierwszy List do Tymoteusza uczy, e kobiety powinny pozosta cicho w kulcie publicznym i nie poucza ludzi lub zakada wadz nad nimi. List do Efezjan , który jest równie Deutero-Pauline, wzywa kobiety do poddania si wadzy mów.

Elizabeth A. Clark mówi, e Ojcowie Kocioa traktowa kobiety zarówno jako bosk dobry prezent dla mczyzn, a jako przeklestwo wiata, zarówno jako saby zarówno umysu i charakteru, jak i ludzi, którzy wywietlanych Dauntless odwag podj prodigious wyczyny stypendium.

Przeladowania i legalizacja

Nie byo w caym imperium przeladowania chrzecijan a do panowania Decjusza w trzecim wieku. Jak Roman Empire dowiadczy Kryzys wieku III , cesarza Decjusza uchwalone rodki majce na celu przywrócenie stabilnoci i jednoci, w tym wymóg, e obywatele rzymscy potwierdzaj ich lojalnoci poprzez ceremoniach religijnych dotyczcych Imperial kultem . W 212, uniwersalny obywatelstwo zostao przyznane wszystkim Freeborna mieszkaców imperium, a wraz z edyktem Decjusza egzekwowania zgodnoci religijne w 250, obywateli chrzecijaskich stan w obliczu trudnego konfliktu: kady obywatel, który odmówi udziau w cesarstwie caej supplicatio podlega Kara mierci. Chocia trwajcy zaledwie roku Decian przeladowanie bya cika odejcie od dotychczasowej polityki imperialnej, e chrzecijanie nie mog by poszukiwany i cigany jako z natury nielojalny. Nawet pod Decjusza, ortodoksyjni chrzecijanie byli podlega karze aresztu tylko za odmow udziau w rzymskiej religii obywatelskiej, a nie zostay zakazane z montaem dla kultu. Gnostycy nie wydaj si by przeladowani.

Chrzecijastwo rozkwita podczas znanych jako czterech dekad troch spokoju Kocioa , poczwszy od panowania Gallienus (253-268), który wyda pierwszy oficjalny edykt tolerancji dotyczcych chrzecijastwa. Era wspóistnienia skoczya si, gdy Dioklecjan rozpocz ostateczn i wielki przeladowa w 303.

Edykt Serdiki zosta wydany w 311 przez cesarza Galeriusza , oficjalnie koczc Diocletianic przeladowania z chrzecijastwa na Wschodzie. Z biegiem w AD 313 edykt mediolaski , w którym Roman cesarzy Konstantyna Wielkiego i Licyniusza zalegalizowane religi chrzecijask, przeladowania chrzecijan przez pastwa rzymskiego ustay.

Rozprzestrzenianie si chrzecijastwa

Chrzecijastwo rozprzestrzeniania si aramejski -speaking ludy wzdu wybrzea Morza ródziemnego , a take do czci ródldowych z Imperium Rzymskiego , a poza tym do imperium Partów i póniejszej Sasanidzi , wcznie z Mezopotamii , który zosta zdominowany w rónych czasach i w rónym stopniu przez te imperiów. W AD 301, Królestwo Armenii sta si pierwszym stanem uznaniu chrzecijastwa jako religii pastwowej, po konwersji Królewskiego Domu Arsacids w Armenii. Z chrzecijastwem dominuje wiara w niektórych orodkach miejskich, chrzecijanie stanowili okoo 10% ludnoci rzymskiej przez 300, wedug niektórych szacunków.

Przy drugiej poowie 2 wieku, chrzecijastwo rozprzestrzenia si w caej wschodniej mediów , Persji, Partii i Baktrii . Dwudziestu biskupi i prezbiterzy wiele bardziej rzdu wdrownych misjonarzy, przechodzc z miejsca na miejsce, podobnie jak Pawe i dostarczanie ich potrzeb z takich zawodów jak kupca lub rzemielnika.

Róne teorie próbuj wyjani, w jaki sposób udao si chrzecijastwo rozprzestrzeniania tak skutecznie przed Edykt Mediolan (313). W powstaniem chrzecijastwa , Rodney Stark twierdzi, e chrzecijastwo zastpuje pogastwem gównie dlatego, e poprawia si jako ycia swoich zwolenników na róne sposoby. Dag Øistein Endsjø twierdzi, e chrzecijastwo byo wspomagane przez jego obietnicy ogólnego zmartwychwstania na kocu wiata , co byo zgodne z tradycyjnym greckim przekonaniu , e prawdziwa niemiertelno zaleao na przeycie organizmu. Wedug Will Durant The Christian Church przewaay nad pogastwo poniewa oferowa znacznie bardziej atrakcyjny doktryn, a poniewa przywódcy kocielni skierowana ludzkie potrzeby lepiej ni ich rywale.

Bart D. Ehrman atrybuty szybkie rozprzestrzenianie si chrzecijastwa do piciu czynników: (1) obietnica zbawienia i ycia wiecznego dla wszystkich by atrakcyjn alternatyw dla religii rzymskich; (2) historie o cudach i uzdrowieniach rzekomo wykazay, e jeden chrzecijaski Bóg by mocniejszy ni wielu rzymskich bogów; (3) Chrzecijastwo zaczo si jako ruch oddolny zapewnienie nadziej na lepsz przyszo w nastpnym ycia klas niszych; (4) Chrzecijastwo wzio czcicieli od innych religii, poniewa oczekiwano, e konwertyci porzuci czczenie innych bogów, nietypowe w staroytnoci, gdzie kult wielu bogów byo powszechne; (5) w rzymskim wiecie, przeksztacajc jedna osoba czsto oznaczao przeksztacenie cay gospodarstw domowych, jeli gowa rodziny zosta przeksztacony, postanowi religi ony, dzieci i niewolników.

Zobacz te

Bibliografia

róda

róda drukowane

róda internetowe

Dalsza lektura

  • Barrett, David B., Bromiley, Geoffrey William & Fahlbusch Erwin. Encyklopedia chrzecijastwa . Wm. B. Eerdmans Publishing (1999). ISBN  0-8028-2415-3 .
  • Berard, Wayne Daniel. Kiedy chrzecijanie stanowili ydzi (czyli teraz) . Cowley Publications (2006). ISBN  1-56101-280-7 .
  • Boatwright Mary Taliaferro & Gargola Daniel J & Talbert, Richard John Alexander. Rzymianie: od wsi do Imperium . Oxford University Press (2004). ISBN  0-19-511875-8 .
  • Bourgel, Jonathan, Od jednej tosamoci do drugiego: Matka Koció Jerozolimy pomidzy dwiema ydowskiej Bunty przeciwko Rzymowi (66-135 / 6 WE) . Paris: Éditions du Cerf, kolekcja Judaïsme ancien et Christianisme prymitywne (francuski). ISBN  978-2-204-10068-7
  • Duffy, Eamon. wici i grzesznicy: Historia papiey . Yale University Press (2002). ISBN  0-300-09165-6 .
  • Dunn, James DG Jedno i rónorodno w Nowym Testamencie: dochodzenie charakter najwczeniejszego chrzecijastwa . SCM Press (2006). ISBN  0-334-02998-8 .
  • Ehrman Bart (2018), Triumf chrzecijastwa: Jak Zakazane Religia ogarna wiat , ONEWORLD Publikacje
  • Freedman, David Noel (Ed). Eerdmans Sownik Biblii . Wm. B. Eerdmans Publishing (2000). ISBN  0-8028-2400-5 .
  • Keck, Leander E. Paul i jego listów . Fortress Press (1988). ISBN  0-8006-2340-1 .
  • Kling, David William. Biblia w historii: Jak tekstów uksztatoway razy . Oxford University Press (2004). ISBN  0-19-513008-1 .
  • Frezy, Watson E. Dzieje i pisma Paulini . Mercer University Press (1997). ISBN  0-86554-512-X .
  • Pelikan Jaroslav stycznia chrzecijaskiej tradycji: Powstanie Tradycji Katolickiej (100-600) . University of Chicago Press (1975). ISBN  0-226-65371-4 .
  • Schimmelpfennig, Bernhard. Papiestwo . James Sievert, tumacz. Columbia University Press (1992). ISBN  0-231-07515-4 .
  • Siker Jeffrey S. Chrzecijastwo w II i III wiek, Rozdzia dziewity w The Early Christian wiata . Philip F. Esler, redaktor. Routledge (2000). ISBN  0-415-24141-3 .
  • Thiede Carsten Peter. Zwoje znad Morza Martwego i ydowscy Pocztki chrzecijastwa . Palgrabe Macmillan (2003). ISBN  1-4039-6143-3 .
  • Vermes, Geza (2012), Christian Pocztki: Od Nazaretu Nicejski, AD 30-325 , Pingwin

Zewntrzne linki

Genera
to
pisma

Opiniones de nuestros usuarios

Diana Kubicki

Podoba mi się ta strona, a artykuł o Chrzecijastwo w okresie ante-Nicejsko jest tym, którego szukałem.

Maciej Pietrzak

Dzięki. Pomógł mi artykuł o Chrzecijastwo w okresie ante-Nicejsko.

Ada Sadowski

Wspaniałe odkrycie tego artykułu na Chrzecijastwo w okresie ante-Nicejsko i całej stronie. Przechodzi prosto do ulubionych.