Slasher film



Wszystka wiedza, jaką ludzie zgromadzili przez wieki na temat Slasher film, jest teraz dostępna w Internecie, a my zebraliśmy ją i uporządkowaliśmy dla Ciebie w najbardziej przystępny sposób. Chcemy, abyś mógł szybko i sprawnie uzyskać dostęp do wszystkich informacji o Slasher film, które chcesz poznać, aby Twoje doświadczenie było przyjemne i abyś czuł, że naprawdę znalazłeś informacje o Slasher film, których szukałeś.

Aby osiągnąć nasze cele, dołożyliśmy starań nie tylko w celu uzyskania najbardziej aktualnych, zrozumiałych i prawdziwych informacji o Slasher film, ale także upewniliśmy się, że wygląd, czytelność, szybkość ładowania i użyteczność strony są tak przyjemne, jak to tylko możliwe, abyś mógł skupić się na tym, co najważniejsze, czyli na poznaniu wszystkich dostępnych danych i informacji o Slasher film, bez konieczności martwienia się o cokolwiek innego - my już zajęliśmy się tym za Ciebie. Mamy nadzieję, że udało nam się osiągnąć nasz cel i że użytkownik znalazł poszukiwane informacje o Slasher film. Witamy Cię i zachęcamy do dalszego korzystania z scientiapl.com .

Slasher to gatunek filmów grozy, w których zabójca przeladuje i morduje grup ludzi, zwykle przy uyciu narzdzi z ostrzami. Chocia termin slasher moe by czasami uywany nieformalnie jako termin ogólny dla kadego horroru zawierajcego morderstwo, analitycy filmowi powouj si na ustalony zestaw cech, które odróniaj slashery od innych podgatunków horrorów, takich jak splatter filmy i horrory psychologiczne .

Krytycy przytaczaj woskie filmy giallo i horrory psychologiczne, takie jak Podgldacz (1960) i Psycho (1960) jako wczesne inspiracje. Gatunek osign swój szczyt w latach 1978-1984, w epoce okrelanej jako Zoty wiek slasherów. Godne uwagi filmy slashera to Teksaska masakra pi mechaniczn (1974), Czarne Boe Narodzenie (1974), Halloween (1978), pitek 13 (1980), Koszmar z ulicy Wizów (1984), Zabawa dla dzieci (1988), Candyman (1992) , Krzyk (1996) i Wiem, co zrobie zeszego lata(1997). Wiele slasherów wydanych kilkadziesit lat temu nadal przyciga kultowych fanów . Kanon slashera mona podzieli na trzy epoki: klasyczn (19741993), autotematyczn (19942000) i neoslasherow (20012013).

Definicja

Slasherowe filmy zazwyczaj trzymaj si okrelonej formuy: przesze bezprawne dziaanie powoduje powan traum, która jest wzmacniana przez upamitnienie lub rocznic, która reaktywuje lub ponownie inspiruje zabójc. Filmy oparte na sekwencjach przeladowania i morderstwa opieraj si na uczuciach katharsis , rekreacji i przemieszczenia widzów , w odniesieniu do przyjemnoci seksualnej.

Wspólne tropy

Ostatni trop dziewczyny jest omawiany w studiach filmowych jako moda kobieta (czasami mody mczyzna) pozostawiona sama, aby stawi czoa postpom zabójcy pod koniec filmu. Laurie Strode ( Jamie Lee Curtis ), bohaterka Halloween , jest przykadem typowej dziewczyny z finau. Ostatnie dziewczyny s czsto, jak Laurie Strode, dziewicami wród aktywnych seksualnie nastolatków.

Kilku zoczyców z filmów slasher zaczo przybiera cechy bohatera zoczycy, a seria podaa za cigymi wysikami zoczycy, a nie ofiarami zabójcy (na przykad Michael Myers , Freddy Krueger , Jason Voorhees , Chucky i Leatherface ). Seria filmów Krzyk to rzadko, która poda za bohaterk Sidney Prescott ( Neve Campbell ), a nie zamaskowanym zabójc Ghostface , którego tosamo zmienia si z filmu na film i ujawnia si dopiero w finale kadego wpisu.

Pocztki

Scena z Grand Guignol , formatu , który niektórzy krytycy wymieniaj jako wpyw na slasher .

Atrakcyjno patrzenia, jak ludzie zadaj sobie nawzajem przemoc, siga tysicy lat wstecz do staroytnego Rzymu , chocia fabularyzowane relacje stay si dostpne na rynku dziki dramatom grozy z koca XIX wieku wyprodukowanym w Grand Guignol . The Lunatics (1912) Maurice'a Tourneura uy brutalnej przemocy, by przycign publiczno Guignola. W Stanach Zjednoczonych publiczne oburzenie wywoane takimi filmami doprowadzio ostatecznie do uchwalenia Kodeksu Haysa w 1930 roku. Kodeks Haysa jest jednym z najwczeniejszych w brany rozrywkowej zbioru wytycznych ograniczajcych seksualno i przemoc uznan za niedopuszczaln.

Pisarka kryminaów Mary Roberts Rinehart wpyna na literatur grozy swoj powieci The Circular Staircase (1908), zaadaptowan do niemego filmu The Bat (1926), o gociach w odlegej rezydencji zagroonej przez zabójc w groteskowej masce. Jego sukces doprowadzi do powstania serii filmów o starym ciemnym domu, w tym Kot i kanarek (1927), na podstawie sztuki teatralnej Johna Willarda z 1922 roku, oraz Stary ciemny dom Universal Pictures (1932), oparty na powieci JB Priestleya . W obu filmach mieszkacy miasta zmierz si z dziwnymi wiejskimi ludmi, co jest powtarzajcym si tematem w póniejszych horrorach. Wraz z fabu szaleca na wolnoci, filmy te wykorzystyway szereg wpywów na gatunek slasherów, takich jak dugie ujcia z punktu widzenia i katalizator grzechów ojca, który napdza chaos w fabule.

Wczesne wpywy filmowe

Trzynacie kobiet George'a Archainbauda ( 1932) opowiada histori bractwa , którego dawne czonkinie s skonfrontowane przez mciwego rówienika, który przekrela ich zdjcia do rocznika, co wykorzystano w kolejnych filmach Prom Night (1980) i Graduation Day (1981 ). ). Wczesne przykady obejmuj maniaka szukajcego zemsty w The Terror (1928), opartym na sztuce Edgara Wallace'a .

Potentat kina klasy B , Val Lewton , wyprodukowa Czowieka Leoparda (1943), opowiadajcego o mordercy, który na zbiegym lamparcie wrobi swoje zbrodnie przeciwko kobietom . W filmie Basila Rathbone'a The Scarlet Claw (1944) Sherlock Holmes bada morderstwa popenione za pomoc piciozbnego chwastownika, który zabójca podnosi w powietrzu i wielokrotnie sprowadza na ofiar, technika montau, która staa si znana w tym gatunku. Spiralne schody (1946) Roberta Siodmaka , oparte na powieci Ethel White Some Must Watch , graj Ethel Barrymore jako sympatyczn kobiet próbujc przetrwa zabójców w czarnych rkawiczkach. Spiralne schody maj równie wczesne zastosowanie odstraszania skoków .

Szczególnie wpywowa powie brytyjskiej pisarki Agathy Christie z 1939 r. Dziesi maych Indian (przystosowana w 1945 r. jako I wtedy nie byo nikogo ) skupia si na grupie ludzi o tajemniczej przeszoci, którzy gin jeden po drugim na odosobnionej wyspie. Kade z morderstw jest odzwierciedleniem wersetu z rymowanki , czcej motywy niewinnoci z dziecistwa i mciwego morderstwa. House of Wax (1953), The Bad Seed (1956), Screaming Mimi (1958), Kuba Rozpruwacz (1959) i Cover Girl Killer (1959) wszystkie zawieray wtki literackie Christie.

horrory z lat 60.

Psychoza Alfreda Hitchcocka ( 1960) odniosa ogromny sukces na rynku i wywara krytyczny wpyw na gatunek slasherów.

Psycho (1960) Alfreda Hitchcocka wykorzystywa wizualizacje , które zostay uznane za nie do przyjcia przez studia filmowe, w tym sceny przemocy, seksualnoci, a nawet ujcie spukiwania toalety. Film zawiera kultow muzyk Bernarda Herrmanna , czsto naladowan w slasherach i horrorach. W tym samym roku Michael Powell wyda Podgldacz , pokazujc perspektyw zabójcy, gdy morduje kobiety, aby sfotografowa ich umierajce miny.

Psycho by nominowany do czterech Oscarów , w tym dla najlepszej aktorki drugoplanowej dla Janet Leigh i Anthony'ego Perkinsa , zdobywajc powszechne uznanie za rol Normana Batesa . Ta notatka przycigna gwiazdy filmowe do horrorów. Joan Crawford zagraa w filmie William Castle 's Strait-Jacket (1964) oraz w Berserk! Jima O'Connolly'ego ! (1967), podczas gdy Albert Finney zagra w MGM Night Must Fall (1964) (remake brytyjskiego filmu z 1937 roku ), a Peter Cushing zagra w Corruption (1968).

Hammer Studios , londyska firma, podya za sukcesem Psycho z Taste of Fear (1961), Maniac (1963), Paranoiac (1963), Nightmare (1964), Fanatic (1965), The Nanny (1965), Histeria ( 1965) i Crescendo (1970). Rywal Hammera, Amicus , zleci Robertowi Blochowi , autorowi powieci Psychopath z 1959 roku , napisanie scenariusza do filmu Psychopath (1968).

Debiut Francisa Forda Coppoli , Dementia 13 (1963), rozgrywa si w irlandzkim zamku, gdzie krewni zbieraj si, by upamitni mier rodziny, ale s mordowani jeden po drugim. Morobójczy film Williama Castle'a (1961) zawiera krwawe sceny morderstw, co, co zredagowali zarówno Psycho , jak i Podgldacz . Violent Midnight (1963) Richarda Hillarda ukazywa punkt widzenia zabójcy w czarnych rkawiczkach, gdy cignli ga, by obejrze ofiar, a take zawiera scen zanurzania si nago. Przeraony (1963) autorstwa Crown International przedstawia zamaskowanego zabójc. Hiszpaska Dom, który krzycza (1969) przedstawia brutalne morderstwa i uprzedzenie póniejszych rzezimieszków z kampusu.

Filmy Splatter, Krimi i giallo

Podgatunki, które wpyny na filmy typu slasher, obejmuj filmy typu splatter , filmy Krimi i filmy giallo .

Splatterowe filmy skupiaj si na nieuzasadnionej krwi. Krwawa uczta Herschella Gordona Lewisa ( 1963) bya hitem kin samochodowych i jest czsto uwaana za pierwszy film rozpryskowy. Lewis nastpnie z krwawymi filmami Two-Thousand Maniacs! (1964), Color Me Blood Red (1965), Makabryczna dwójka (1967) i Czarnoksinik z krwi (1971). Ten groteskowy styl przeoy si na The Ghastly Ones Andy'ego Milligana (1969), Twisted Nerve (1968), Noc po nocy po nocy (1969) oraz Nawiedzony dom grozy (1969).

Po II wojnie wiatowej Niemcy zaadaptoway powieci kryminalne brytyjskiego pisarza Edgara Wallace'a na wasny podgatunek zwany filmami Krimi . Filmy Krimi byy wydawane w pónych latach pidziesitych i wczesnych siedemdziesitych i przedstawiay zoczyców w odwanych kostiumach, którym towarzyszyy jazzowe partytury takich kompozytorów jak Martin Böttcher i Peter Thomas . Fellowship of the Frog (1959), opowiadajcy o mordercy terroryzujcym Londyn, odniós sukces w Ameryce, prowadzc do podobnych adaptacji, takich jak The Green Archer (1961) i Dead Eyes of London (1961). Studio Rialto wyprodukowao 32 filmy Krimi w latach 1959-1970.

Woskie thrillery giallo to procedury kryminalne lub tajemnice morderstwa przeplatane erotyzmem i psychologicznym horrorem. Filmy Giallo przedstawiaj niezidentyfikowanych zabójców mordujcych w wielkim stylu. W przeciwiestwie do wikszoci amerykaskich slasherów, bohaterami gialli s czsto (ale nie zawsze) odrzutowcy doroli, prezentujcy najbardziej stylowe mediolaskie ubrania . Ci bohaterowie s czsto outsiderami niechtnie wprowadzanymi w tajemnic przez okolicznoci agodzce, takie jak bycie wiadkiem morderstwa lub podejrzenie o same zbrodnie. Podobnie jak filmy Krimi , fabuy gialli byy zwykle dziwaczne i nieprawdopodobne, czasami wykorzystujc elementy nadprzyrodzone . Torso (1973) Sergio Martino przedstawia zamaskowanego zabójc, erujcego na piknych i rozwizych wspópracownikach w zemcie za przesze wystpki. Szczytowy punkt kulminacyjny Torso odkrywa ostatni dziewczyn walczc z zabójc w odosobnionej willi. Mario Bava 's A Bay of Blood (1971) to krymina przedstawiajcy kreatywne sekwencje mierci w scenerii nad jeziorem i bardzo zainspirowany pitek trzynastego (1980) i jego kontynuacja z 1981 roku . Gialli byli popularni w amerykaskich kinach i kinach typu drive-in . Thriller Assault (1971) i hiszpaska tajemnica A Dragonfly for Each Corpse (1974) maj wiele wspólnych cech z woskim gialli . Death Steps in the Dark (1977) faszowa znane konwencje z filmów giallo . Pomimo sukcesów z Deep Red (1975) i The Blood-Stained Shadow (1978), filmy giallo stopniowo wyszy z mody w poowie lat 70., gdy malejce zyski wymusiy cicia budetowe. Filmy takie jak Play Motel (1979) i Giallo a Venezia (1979) wykorzystyway ich niskie budety do szokujcej hardkorowej pornografii .

Filmy eksploatacyjne

Na pocztku lat 70. nastpi wzrost liczby filmów eksploatowanych, które zwabiy widzów do grindhouses i drive-inów reklamujc seks i przemoc. And Soon the Darkness Roberta Fuesta (1970) zapocztkowa fal wyzysku lat 70., maksymalizujc swój may budet i rozgrywajc si w wietle dziennym. Jekyll and Hyde Portfolio (1971) opowiada o szalonym mordercy, który ledzi i morduje ofiary w akademii pielgniarskiej. Fright (1971) jest oparty na miejskiej legendzie o opiekun i czowieku na górze , podczas gdy Tower of Evil (1972) przedstawia beztroskich imprezujcych nastolatków zamordowanych w latarni morskiej na odlegej wyspie. Pete Walker przeama tabu , reklamujc negatywne recenzje swoich filmów, aby przycign widzów poszukujcych zdeprawowanych, uywajc mantry nie ma prasy to za prasa w The Flesh and Blood Show (1972), Frightmare (1974), House of Mortal Sin (1976 ) ), Schizo (1976) i Powrót (1978). Inni filmowcy poszli w lady Walkera, jako e plakaty nazwano Blood and Lace (1971) najgorszym filmem, jaki kiedykolwiek nakrcono dla PG!, podczas gdy Scream Bloody morderstwo (1973) nazwano siebie gore-nografi.

Do 1974 roku film eksploatowany walczy z poprawnoci polityczn , a ich popularno spada, a podczas gdy filmy takie jak The Love Butcher (1975) i The Redeemer: Son of Satan (1976) zostay oskarone o promowanie bigoterii , niskobudetowy film niezaleny Teksaska masakra pi mechaniczn (1974) sta si wielkim hitem i najwikszym komercyjnym sukcesem horrorem od czasów Egzorcysty . Opowie dotyczy gwatownego zderzenia kultur i ideaów midzy kontrkultur a tradycyjnymi konserwatywnymi wartociami, z piszcym antagonist filmu Leatherface'em noszcym pi acuchow i noszcym twarze ofiar, które on i jego rodzina jedz. Teksaska masakra pi mechaniczn zrodzia naladowców, a jej faszywe reklamy oparte na prawdziwej historii ustpiy miejsca inscenizacji prawdziwej zbrodni . Miasto, które bao si zachodu soca (1976), oparte na sprawie Phantom Killer , i Another Son of Sam (1977), oparte na zabójstwach Syna Sama , które zyskay popularno dziki nagówkom i publicznej fascynacji. Wes Craven unowoczeni legend Sawney Bean w The Hills Have Eyes (1977), opierajc si na motywach przedstawionych w Teksaskiej masakrze pi mechaniczn . Wzgórza maj oczy to kolejny wielki sukces finansowy, który wznowi karier Cravena po tym, jak zostaa zniszczona przez kontrowersje wokó jego poprzedniego filmu, Ostatni dom po lewej (1972).

Po filmach eksploatacyjnych o tematyce witecznej Dom na wita (1972), Cay dom (1972) i Cicha noc, krwawa noc (1973), Czarne Boe Narodzenie (1974) wykorzystuje horror jako tablic do dyskusji na spoeczne tematy swoich czasów, w tym feminizm , aborcja i alkoholizm. Wykorzystujc sztuczk zabójcy dzwonicy z wntrza domu , Black Christmas jest wizualnie i tematycznie prekursorem Halloween Johna Carpentera (1978), gdy mode kobiety s terroryzowane w wczeniej bezpiecznym rodowisku podczas kultowego wita. Podobnie jak Halloween , film Clarka zaczyna si od obszernego punktu widzenia , ale róni si sposobem traktowania tosamoci zabójcy. Pomimo zarobienia 4 053 000 $ przy budecie 620 000 $, Black Christmas zosta pocztkowo skrytykowany, a Variety narzekaa, e by to krwawy, bezsensowny film typu kill for-kick, który wykorzystywa niepotrzebn przemoc. Pomimo skromnego pocztkowego okresu kasowego, film zyska krytyczn ocen, a historycy filmu zauwayli jego znaczenie w gatunku horrorów, a niektórzy nawet cytowali go jako oryginalny film slasher.

Zoty Wiek (1978-1984)

Rozpoczty przez ogromny sukces Halloween Johna Carpentera ( 1978), epoka powszechnie nazywana zotym wiekiem slasherów to 1978-1984, a niektórzy badacze cytuj ponad 100 podobnych filmów wydanych w cigu szeciu lat. Pomimo tego, e wikszo filmów otrzymywaa negatywne recenzje, wiele slasherów ze Zotego Wieku byo niezwykle dochodowych i cieszyo si popularnoci . Wiele filmów ponownie wykorzystywao szablon Halloween przedstawiajcy mordercz posta przeladujc nastolatki, cho eskaloway one brutalno i nago z powcigliwego filmu Carpentera. Slashery ze Zotego Wieku wykorzystyway niebezpieczestwa czajce si w amerykaskich instytucjach, takich jak szkoy rednie, uczelnie, obozy letnie i szpitale.

1978

Zarabiajc na sukcesie Teksaskiej masakry pi mechaniczn (1974), Morderstwa w skrzynce narzdziowej zostay szybko i tanio nakrcone, ale nie wzbudziy zainteresowania poprzednimi filmami. Exploitative Killer's Delight to osadzona w San Francisco historia o seryjnym mordercy, która czerpie inspiracj z Teda Bundy'ego i Zodiac Killer . Przed padziernikowym wydaniem na Halloween pojawiy si zainspirowane gialli sierpniowe Eyes of Laura Mars (napisane przez Johna Carpentera) i wrzeniowy film telewizyjny " Opiekunka w niebezpieczestwie " Czy jeste sam w domu Sporód nich The Eyes of Laura Mars zarobi 20 milionów dolarów przy 7 milionach dolarów budetu.

Pod wpywem francuskiej Nowej Fali Oczy bez twarzy (1960) , thrillera science fiction Westworld (1973) i Czarnego Boego Narodzenia (1974), Halloween wyreyserowa, skomponowa i wspóautorem scenariusza by Carpenter, który -dziewczyn i partnerk producenck Debra Hill z budetem 300 000 USD dostarczonym przez syryjsko-amerykaskiego producenta Moustapha Akkad . Aby zminimalizowa koszty, lokalizacje zostay zredukowane, a czas trwa krótko. Jamie Lee Curtis , córka Janet Leigh , zostaa obsadzona w roli bohaterki Laurie Strode , podczas gdy weteran Donald Pleasence zosta obsadzony w roli dr Sama Loomisa , hod dla postaci Johna Gavina w Psycho . Otwarcie Halloween odzwierciedla punkt widzenia szeciolatka, który zabija swoj starsz siostr, co zostao naladowane w wielu filmach, takich jak Blow Out (1981) i The Funhouse (1981). Carpenter zaprzecza pisaniu aktywnych seksualnie nastolatków jako ofiar na rzecz dziewiczej, ostatniej dziewczyny , która przeya, chocia kolejni filmowcy kopiowali co, co wydawao si by mantr seks oznacza mier.

Kiedy pokazano wczesn wersj Halloween bez partytury, wszystkie gówne amerykaskie studia odmówiy jej rozpowszechniania, a jeden z dyrektorów nawet zauway, e nie jest przeraajcy. Carpenter sam doda muzyk, a film by dystrybuowany lokalnie w czterech kinach w Kansas City za porednictwem Akkad's Compass International Pictures w padzierniku 1978 roku. Poczta pantoflowa sprawia, e film sta si przebojem , który zosta wybrany do wywietlenia na Festiwalu Filmowym w Chicago w listopadzie 1978, gdzie pochwalili go najwiksi krytycy w kraju. Halloween stao si wielkim sukcesem kasowym, zarabiajc ponad 70 milionów dolarów na caym wiecie i sprzedajc ponad 20 milionów biletów w Ameryce Pónocnej, stajc si najbardziej dochodowym filmem niezalenym do czasu, gdy przecigny go Teenage Mutant Ninja Turtles (1990).

1979

Chocia telekinetyczny slasher Tourist Trap by pocztkowo nieudany, zosta ponownie oceniony przez fanów. Najbardziej udanym slasherem z 1979 roku by When a Stranger Calls Freda Waltona , na który w Ameryce Pónocnej sprzedano 8,5 miliona biletów. Jego sukces w duej mierze przypisuje si scenie otwierajcej, w której opiekunka ( Carol Kane ) jest wymiewana przez dzwonicego, który wielokrotnie pyta: Czy sprawdzie dzieci Mniej udane byy burleski Raya Dennisa Stecklera The Hollywood Dusiciel spotyka Skid Row Slasher oraz The Driller Killer Abla Ferrary , które zawieray nieuzasadnion na ekranie przemoc wobec wóczgów.

1980

Wybór Ronalda Reagana na czterdziestego prezydenta Stanów Zjednoczonych zapocztkowa now epok konserwatyzmu , który wywoa obawy o rosnc przemoc w filmie. Slasher, u szczytu swojej komercyjnej potgi, sta si take centrum politycznego i kulturalnego zamtu. Usypiajcy hit Seana S. Cunninghama w pitek trzynastego by najbardziej komercyjnym slasherem roku, zarobi ponad 59,7 miliona dolarów i sprzeda prawie 15 milionów biletów w Ameryce Pónocnej. Pomimo sukcesu finansowego, dystrybutor Paramount Pictures zosta skrytykowany za ponienie si, aby wyda brutalny film eksploatacyjny, a Gene Siskel i Roger Ebert syn z pogardy dla filmu. Siskel w swojej recenzji Chicago Tribune ujawni tosamo i los zabójcy filmu, próbujc zaszkodzi jego kasie, i poda adres prezesa Paramount Pictures, aby widzowie mogli narzeka. MPAA zostao skrytykowane za umoliwienie w pitek 13-tej oceny R, ale jej przemoc zainspirowaaby filmy gorier do naladowania, poniewa ustanowia now poprzeczk dla akceptowalnych poziomów przemocy na ekranie. Krytyka, która rozpocza si w pitek trzynastego , doprowadzia do ostatecznego upadku gatunku w kolejnych latach.

Niskobudetowe thrillery Silent Scream i Prom Night byy hitami kasowymi z odpowiednio 7,9 i 14,8 milionami dolarów. Jamie Lee Curtis zagraa w niezalenym Prom Night , a take w filmach studyjnych Pocig terroru i The Fog , aby zdoby tytu królowej krzyku. Halloweenowy klon MGM , który wie, e jeste sam sprzeda prawie 2 miliony biletów, chocia w reyserii Paramount Pictures Johna Hustona Phobia sprzedaa si tylko okoo 22 000 biletów. Dwa gone slashery -thrillery spotkay si z protestem: Cruising Williama Friedkina i Okna Gordona Willisa , które utosamiaj homoseksualizm z psychoz . Cruising wywoa protesty grup walczcych o prawa gejów i cho poprzedza kryzys AIDS , portret spoecznoci gejowskiej w filmie podsyci póniejsz reakcj, gdy wirus sta si epidemi.

Niskobudetowe filmy wyzyskujce Zo sylwestrowe , Nie id do domu i Nie odbieraj telefonu! zostali wezwani do mizoginii , która opieraa si wycznie na cierpieniu kobiet. Uznany filmowiec Briana De Palmy Psycho - homage Dressed to Kill wywoa fal protestów ze strony Narodowej Organizacji Kobiet (NOW), która pikietowaa pokaz filmu na kampusie Uniwersytetu Iowa . Najbardziej kontrowersyjnym slasherem tego roku by Maniac Williama Lustiga , opowiadajcy o schizofrenicznym seryjnym mordercy z Nowego Jorku. Maniac by oczerniany przez krytyków. Vincent Canby z The New York Times powiedzia, e ogldanie filmu byo jak ogldanie, jak kto inny wymiotuje. Lustig wypuci film bez oceny na amerykaskich ekranach, omijajc MPAA , aby nadal przynosi 6 milionów dolarów w kasie.

Wpyw Psycho Alfreda Hitchcocka da si odczu dwie dekady póniej w Funeral Home i The Unseen . Odnoszcy sukcesy film Obcy (1979) Ridleya Scotta doprowadzi do powstania wasnego podgatunku horroru science fiction, w tym slasherów, przestraszonych na mier i bez ostrzeenia . Sukces kasowy filmu The Amityville Horror (1979) o wartoci 86,4 miliona dolarów pobudzi zainteresowanie zjawiskami nadprzyrodzonymi, od The Boogeyman po Bigfoot slasher Night of the Demon . Makabryczny woski horror Joe D'Amato Antropophagus i australijski slasher Nightmares pokazay, e gatunek ten rozprzestrzeni si na cay wiat.

1981

Filmy typu Slasher osigny punkt nasycenia w 1981 roku, poniewa mocno promowane filmy, takie jak My Bloody Valentine i The Burning , okazay si niepowodzeniem kasowym. Po sukcesie z pitku 13 , Paramount Pictures wybrao My Bloody Valentine z nadziej na osignicie podobnego sukcesu. Film sta si przedmiotem intensywnej analizy po morderstwie Johna Lennona i zosta wydany mocno zmontowany; pozbawiona grozy, My Bloody Valentine sprzedaa ledwie 2 miliony biletów w Ameryce Pónocnej, znacznie mniej ni 15 milionów sprzedanych do pitku 13 -go rok wczeniej. Tematycznie podobny do My Bloody Valentine , The Prowler mia nadziej przycign publiczno efektami gore do pitku 13th Tom Savini , ale due edycje MPAA przyczyniy si do niepowodzenia w znalezieniu ogólnokrajowego dystrybutora. Podobn cenzur ucierpiao The Burning , w którym wykorzystano równie efekty specjalne Saviniego, cho jest to debiut fabularny Brada Graya , Holly Hunter , Jasona Alexandra , Fishera Stevensa , Boba Weinsteina i Harveya Weinsteina .

Zyski z Halloween i pitku trzynastego przycigny zainteresowanie studia, odnoszc róne sukcesy. Warner Bros. Eyes of a Stranger ( 1,1 miliona dolarów) i Night School (1,2 miliona dolarów) , Paramount Pictures The Fan (3 miliony dolarów), Universal Pictures The Funhouse (8 milionów dolarów) i Columbia Pictures Happy Birthday to Me ( 10 milionów dolarów). Film telewizyjny CBS , Dark Night of the Scarecrow, przeniós ten gatunek na may ekran. Dwa sequele miay wiksz liczb cia i wicej krwi ni ich poprzednicy, ale nie wysze nakady kasowe. W pitek 13. cz 2 sprzedano 7,8 miliona biletów, a Halloween II 9,2 miliona. Oba sequele sprzeday okoo poowy biletów na oryginalne filmy, cho nadal byy bardzo popularne ( Halloween II by drugim najbardziej dochodowym horrorem roku po Amerykaskim wilkoaku w Londynie ).

Niezalene firmy wyprodukoway slashery Egzamin kocowy , Krwawe urodziny , Piekielna noc , Nie id do lasu... Sam! miertelne bogosawiestwo Wesa Cravena i dzie ukoczenia szkoy . Gatunki fantasy i science fiction nadal mieszay si z slasherami w Strange Behavior , Ghostkeeper i Evilspeak . Na rynku midzynarodowym znalazy si woskie Absurd i Madhouse oraz niemiecki Bloody Moon .

1982

Produkcje bezporednio na wideo obniaj koszty, aby zmaksymalizowa zysk. Wedug magazynu Variety , niezaleny horror Madman pojawi si w pierwszej dziesitce Nowego Jorku , ale wkrótce znikn z kin, aby cieszy si o wiele zdrowszym yciem na wideo w domu . Dorm That Dripped Blood i Honeymoon Horror , kady wyprodukowany za 5090 000 dolarów, odniós sukces we wczesnych dniach VHS . Z powodu tej zmiany niezalene produkcje zaczy mie trudnoci ze znalezieniem dystrybucji kinowej. Girls Nite Out miao bardzo ograniczone wydanie w 1982 roku, ale zostao ponownie wydane w 1984 roku w wikszej liczbie kin, a w kocu znalazo dom na VHS. Humongous Paula Lyncha zosta wyemitowany przez AVCO Embassy Pictures , ale zmiana w kierownictwie powanie ograniczya kinow premier filmu. Filmy takie jak Masakra w szpitalu i Nocne ostrzeenie cieszyy si duym zainteresowaniem wynajmowanych domów w sklepach wideo , chocia Dark Sanity , The Forest , Unhinged , Trick or Treats i Island of Blood popady w zapomnienie z niewielkimi premierami kinowymi i tylko kiepskimi transferami wideo.

Filmy o nadprzyrodzonych slasherach nadal zyskiway na popularnoci dziki Slayerowi , Incubusowi , Blood Song , Don't Go to Sleep i Superstition (motywy nadprzyrodzone Halloween III: Season of the Witch , chocia s czci serii Halloween , nie s zgodne z formua filmu slasher). Alone in the Dark by pierwszym penometraowym filmem New Line Cinema , wydanym z niewielkimi dochodami i pocztkowo odrzuconym przez krytyków, cho film zosta ponownie oceniony przez krytyków. Reyserka Amy Holden Jones i pisarka Rita Mae Brown dokonali zamiany pci, by w filmie The Slumber Party Massacre pokaza wyzyskujc przemoc wobec mczyzn , podczas gdy Visiting Hours zmierzyli liberalny feminizm z prawicow bigoteri macho, uzyskujc wyzysk.

Pitek 13. Cz III , pierwsza trylogia slasherowa, okazaa si ogromnym sukcesem, sprzedajc 12 milionów biletów i detronizujc ET: The Extra Terrestrial ze szczytu kasy. Kultowa maska hokejowa filmuurosa do ikonografii popkultury . Universal Pictures wydao niewielkie wydawnictwo dla Death Valley , podczas gdy Columbia Pictures odnioso skromny sukces dziki Silent Rage . Niezaleny dystrybutor Embassy Pictures wyda The Seduction za zaskakujc kwot 11 milionów dolarów, erotyczny slasher-thriller, który o kilka lat wyprzedza hity kinowe Fatal Attraction (1987) i Basic Instinct (1992).

Na arenie midzynarodowej Australia wypucia film Next of Kin , podczas gdy Portoryko's Pieces zosta nakrcony w Bostonie i Madrycie przez wosko-amerykaskiego producenta z hiszpaskim reyserem. Woscy gialli dostrzegli inspiracje filmowe w swoich produkcjach Skorpiona z dwoma ogonami Sergio Martino , Rozpruwacza z Nowego Jorku Lucio Fulciego i Tenebrae Dario Argento .

1983

Tradycyjne filmy typu slasher byy rzadsze. The House on Sorority Row poda tym samym ogólnym spiskiem co Bal maturalny (1980) z winnymi nastolatkami przeladowanymi i karanymi za straszny sekret. The Final Terror zapoycza elementy wizualne i tematyczne z Tu przed witem (1981), jak Sweet Sixteen zapoycza z Happy Birthday to Me (1981). Najbardziej udanym slasherem roku by Psycho II , który zarobi ponad 34 miliony dolarów w kasie. W filmie ponownie spotkali si równie oryginalni czonkowie zespou Psycho (1960) Anthony Perkins i Vera Miles . 10 to Midnight , inspirowany prawdziwymi zbrodniami Richarda Specka , promowa posta sprawiedliwoci dla wszystkich gwiazdy Charlesa Bronsona ponad motywami horroru. Obóz Sleepaway w reyserii Roberta Hiltzika by hitem wideo w domu, by wyjtkowy ze wzgldu na dojrzewajce ofiary oraz motywy pedofilii i transwestytów . Sleepaway Camp zawiera sceny homoseksualne, które byy wówczas tabu .

W Kanadzie kryminalista Curtains miaa krótkie ycie teatralne, zanim znalaza nowe ycie na VHS, podczas gdy krytyka przedstawienia przez American Nightmare prostytutek, narkomanów i osób uzalenionych od pornografii szkodzia wypoyczalniom wideo. Sledgehammer zosta nakrcony na wideo za jedyne 40 000 $, z kulminacyjnym momentem zmiany pci, pokazujcym model Playgirl , Teda Priora , jako ostatecznego faceta. Inne domowe slashery z tego roku to Blood Beat, Double Exposure i Scalps , który twierdzi, e jest jednym z najbardziej cenzurowanych filmów w historii. Wydawnictwa zaczy dystansowa si od gatunku. Na plakacie kostnicy wida , jak rka wyrywa si z grobu, cho nieumarli nie maj z filmem nic wspólnego. Dystrybutorzy zdawali sobie spraw z malejcych zysków kasowych i próbowali oszuka odbiorców, by myleli, e wydawnictwa z dugimi pókami, takie jak Mortuary , s inne.

1984

Publiczno w duej mierze stracia zainteresowanie kinowymi slasherami, zbliajc si do Zotego Wieku. Tempo produkcji gwatownie spado, a najwiksze studia porzuciy gatunek, który jeszcze kilka lat wczeniej by bardzo dochodowy. Wiele slasherów z 1984 roku z krótkimi seriami kinowymi odnioso róne stopnie sukcesu w domowych nagraniach wideo, takich jak Splatter University , Satan's Blade , Blood Theater , Rocktober Blood i Fatal Games . Filmy takie jak The Prey i Evil Judgment byy krcone wiele lat wczeniej i ostatecznie otrzymay niewielkie premiery kinowe. Silent Madness wykorzysta 3D , aby poprowadzi sukces Friday the 13th Part III (1982), chocia efekt nie przeoy si na format VHS .

Pitek 13: The Final Chapter zakoczy sag Jasona Voorheesa , a jego upadek by gównym narzdziem marketingowym. Udao si, a The Final Chapter sprzeda 10 milionów biletów w Ameryce Pónocnej, co sugeruje, e seria bdzie kontynuowana, nawet jeli upadek Jasona oznacza zmian gatunku. Ta zmiana zostaa podkrelona przez kontrowersje z Cichej nocy, mierciononej nocy (1984): Protestujcy pikietowali teatry grajce film z afiszami z napisem Udekoruj hol ostrokrzewem nie ciaami! Pomimo innych horrorów o tematyce boonarodzeniowej, w tym tego samego roku Don't Open till Christmas , materiau promocyjnego Silent Night, Deadly Night zawiera zabójczego Mikoaja z hasem: On wie, kiedy bye niegrzeczny! Wydany w listopadzie 1984 roku przez TriStar Pictures , wytrwali koldnicy zmusili jedno z kin Bronxu do wycofania Cichej Nocy, Deadly Night co tydzie. Wkrótce powszechne oburzenie doprowadzio do usunicia filmu, sprzedano tylko 741 500 biletów.

Gdy zainteresowanie slasherem Zotego Wieku osabo, Koszmar z ulicy Wizów Wesa Cravena oywi gatunek, czc fantastyk i zjawiska nadprzyrodzone w opacalny sposób. Craven bawi si ju wczeniej slasherami w Deadly Blessing (1981), cho by sfrustrowany, e gatunek, który pomóg stworzy w Ostatnim domu po lewej (1972) i Wzgórzach maj oczy (1977), nie przyniós mu korzyci finansowych. Rozwijajc Koszmar z ulicy Wizów od 1981 roku, Craven zauway, e czas ucieka z powodu spadajcych przychodów z kinowych slasherów. Koszmar z ulicy Wizów, a zwaszcza jego zoczyca Freddy Krueger ( Robert Englund ) stay si fenomenami kulturowymi. Przy budecie wynoszcym zaledwie 1,8 miliona dolarów film odniós komercyjny sukces, zarobi ponad 25,5 miliona dolarów w Ameryce Pónocnej i zapocztkowa jeden z najbardziej udanych seriali filmowych w historii. Koszmar z ulicy Wizów zapewni sukces, którego potrzebowaa firma New Line Cinema , aby sta si gówn hollywoodzk firm. Do dzi New Line nazywa si Domem, który zbudowa Freddy. Ostatni slasher wydany w czasie Zotego Wieku, Inicjacja , zosta mocno przymiony przez Koszmar z ulicy Wizów (cho oba filmy przedstawiaj sny jako punkty fabularne i strasznie spalonego czowieka z koszmaru). Sukces Koszmaru z ulicy Wizów przywita now fal horrorów, które opieray si na efektach specjalnych, prawie cakowicie uciszajc mniejsze, niskobudetowe filmy ze Zotego Wieku.

Direct-to-video i serial (1985-1995)

Pomimo sukcesu Koszmaru z ulicy Wizów , zmczenie uderzyo w gatunek slasherów, a jego popularno znacznie spada. Domowa rewolucja wideo , napdzana popularnoci VHS , zapewnia nowe moliwoci dla niskobudetowego krcenia filmów . Bez duego poparcia studia dla premiery kinowej, slashery stay si drugim po pornografii na rynku wideo do uytku domowego. Spadek budetów w celu dostosowania do bardziej ekonomicznego podejcia zwykle spotyka si ze spadkiem jakoci. Holdovery nakrcone podczas Zotego Wieku, takie jak Zbyt przestraszony, by krzycze (1985), Okaleczenie (1985), Blood Rage (1987), Killer Party (1986) i Masakra w Mountaintop Motel (1986) znalazy dystrybucj wideo. Odzwierciedlajc ruch punk rockowy , pocztkujcy filmowcy udowodnili, e kady moe nakrci film na domowym wideo, co zaowocowao slasherami Krwawy kult (1985), Rozpruwacz (1985), Krgosup (1986), Prawda czy wyzwanie (1986), Zabójczy trening (1987) i Spa mierci (1989). Mniej znane horrory Sleepaway Camp , The Slumber Party Massacre i Silent Night, Deadly Night stay si seri domowych nagra wideo. The Hills Have Eyes Part 2 (1985) i Friday the 13th: A New Beginning (1985) zostay wprowadzone do kin, ale aden film nie zosta tak przyjty jak Koszmar z ulicy Wizów, cz 2: Zemsta Freddy'ego (1985), kontynuacja wesza do produkcji. Wyróniajcy si jawnie homoerotycznym podtekstem, Freddy's Revenge sta si najbardziej kasowym horrorem 1985 roku i zainspirowa do snów Dreamaniac (1986), Bad Dreams (1988), Deadly Dreams (1988) i Dream Demon (1988).

Paramount Pictures wypucio parodi Prima aprilis (1986) z nadziej na rozpoczcie siostrzanego serialu do pitku, trzynastej nieruchomoci, chocia skromny napyw filmu nigdy nie doprowadzi do powstania serialu. Trzy inne parodii , Zy miech (1986), Teksaska masakra pi mechaniczn 2 (1986) i Friday the 13th Part VI: Jason Lives (1986), byy rozczarowaniem kasowym; Texas Chainsaw Massacre 2 sprzeda zaledwie 2 miliony biletów, podczas gdy Jason Lives sprzeda 5,2 miliona, oba znacznie mniej ni ich poprzednicy. Próbujc zaspokoi publiczno thrillerami akcji dla dorosych, które byy popularne w latach 80., thriller policyjny Sylvestra Stallone'a Cobra (1986) jest cienko zawoalowanym slasherem reklamowanym jako film akcji i sprzeda 13,2 miliona biletów. Rynek domowych filmów wideo uczyni gwiazdy z aktorów charakterystycznych, takich jak Terry O'Quinn i Bruce Campbell , których niezalene horrory The Stepfather (1987) i Maniac Cop (1988) znalazy wiksze poparcie w domowych filmach wideo ni w kinach. Quinn powróci do Stepfather II (1989), ale zdecydowa si nie powtarza swojej roli w Stepfather III (1992), Destroyer (1988), podczas gdy Campbell poszed podobn drog z epizodem w Maniac Cop 2 (1990) i bez udziau w Maniac Cop III : Odznaka milczenia (1993).

Seria Koszmar z ulicy Wizów zdominowaa fal horrorów koca lat 80., a Koszmar z ulicy Wizów 3: Dream Warriors (1987) sprzedaa 11,5 miliona biletów w Ameryce Pónocnej, a Koszmar z ulicy Wizów 4: The Dream Master (1988) 12 milionów biletów. Dla porównania, w pitek 13 cz VII: Nowa krew (1988) i Halloween 4: Powrót Michaela Myersa (1988) sprzedano po okoo 4,5 miliona biletów, co stanowi mniej ni poow filmów z Ulicy Wizów . Oparty na osobowoci urok Freddy'ego Kruegera nie umkn filmowcom, poniewa postacie takie jak Chucky i Candyman otrzymay wiele dialogów i umieszczono je w miejskich sceneriach, które w duej mierze zostay zignorowane przez Zoty Wiek. Chucky's Child's Play (1988) i jego kontynuacja z 1990 roku sprzeday cznie ponad 14,7 miliona biletów, podczas gdy Candyman (1992) sprzeda zdrowe 6,2 miliona. Obie serie wypady do szybko, kiedy na Child's Play 3 (1991) sprzedano tylko 3,5 miliona biletów w Ameryce Pónocnej, a Candyman: Farewell to the Flesh (1995) sprzedano tylko 3,2 miliona.

Na arenie midzynarodowej film slasher by opacalny. Meksyk wyda Zombie Apocalypse (1985), Don't Panic (1988), Grave Robbers (1990) i Hell's Trap (1990). W Europie ukazay si szwedzkie Blood Tracks (1985), brytyjskie Lucifer (1987), hiszpaskie Anguish (1987) oraz woskie StageFright (1987) i BodyCount (1987). Na Pacyfiku Australia wydaa Symphony of Evil (1987), Houseboat Horror (1989) i Bloodmoon (1990), podczas gdy Japonia wydaa Evil Dead Trap (1988).

Do 1989 roku gówna seria znikna z zainteresowania publicznego, co spowodowao niepowodzenia kasowe od pitku 13 czci VIII: Jason Takes Manhattan (1989), Koszmar z ulicy Wizów 5: Dziecko marze (1989) i Halloween 5: Zemsta Michael Myers (1989). 5,6 miliona biletów na Dream Child to gwatowny spadek, podczas gdy Jason Takes Manhattan i The Revenge of Michael Myers sprzeday tylko okoo 3 miliony biletów. Ze wzgldu na spadajc sprzeda biletów prawa do serialu Pitek 13 i Halloween zostay sprzedane odpowiednio New Line Cinema i Miramax Films . Teraz, majc zarówno postacie Jasona Voorheesa , jak i Freddy'ego Kruegera , New Line zainteresuje si filmem z serii crossover. Freddy's Dead: The Final Nightmare (1991) i Jason Goes to Hell: The Final Friday (1993) rozpoczy t seri crossoverów, ale straty zysków z obu filmów zatrzymay projekt na dekad. Halloween: The Curse of Michael Myers (1995) zosta wydany pod szyldem Dimension Films firmy Miramax, co wywoao negatywn reakcj fanów i sab kas.

Postmodernistyczne slashery (1996-obecnie)

Wes Craven 's New Nightmare (1994) wykorzysta postacie z jego oryginalnego filmu Ulica Wizów w sposób autoreferencyjny i ironiczny, gdy aktorzy odgrywali wersje swoich prawdziwych postaci, których celem by demon inspirowany Freddym Kruegerem. New Nightmare sprzeda 2,3 miliona biletów w kasie pónocnoamerykaskiej. Zaskakujce wskrzeszenie slashera przybrao form Krzyku (1996), przeboju kasowego i redefinicji regu gatunku. Wyreyserowany przez Cravena i napisany przez Kevina Williamsona , Scream onglowa postmodernistycznym humorem z brutalnym horrorem. Film gra nostalgi za Zotym Wiekiem, ale przemawia do modszej widowni wspóczesnymi modymi aktorami i muzyk popularn. Williamson, wyznajcy siebie fan Halloween (1978), Prom Night (1980) i Friday the 13th Part VI: Jason Lives (1986), napisa postacie tak dobrze zorientowane w horrorze i znajce wszystkie frazesy , które publiczno bya wiadoma. Film zarobi na caym wiecie 173 miliony dolarów, sta si zarówno najbardziej dochodowym slasherem wszechczasów, jak i pierwszym, który przekroczy 100 milionów dolarów w kasie krajowej, a take najbardziej udanym horrorem od czasu Milczenia owiec (1991). Marketing dla Scream zdystansowa si od podgatunku slasherów, który przedstawia si jako nowy thriller, który prezentowa saw swoich gwiazd, promujc wystpy popularnych wówczas gwiazd Drew Barrymore , Courteney Cox i Neve Campbell zamiast przemocy.

Kontynuacja Williamsona, Wiem, co zrobie zeszego lata (1997), bya mocno inspirowana Prom Night i The House on Sorority Row (1983). Wydany niecay rok po Scream , który okaza si krytycznym dowodem, sprzeda prawie 16 milionów biletów w kasie pónocnoamerykaskiej. Dwa miesice póniej Dimension Films wypucio Krzyk 2 (1997) z najbardziej dochodowym otwarciem weekendu sporód wszystkich filmów z ocen R w tamtym czasie; sequel sprzeda 22 miliony biletów i by krytycznym hitem. Biorc pod uwag marketingowy sukces Scream , materiay promocyjne dla I Know What You Did Last Summer i Scream 2 w duej mierze opieray si na rozpoznawalnoci czonków obsady Rebecca Gayheart , Sarah Michelle Gellar , Jennifer Love Hewitt , Joshua Jackson , Laurie Metcalf , Jerry O'Connell , Ryan Phillippe , Jada Pinkett , Freddie Prinze Jr. i Liev Schreiber .

Scream i I Know What You Did Last Summer byy popularne na caym wiecie. W Azji, Hong Kong wyda The Deadly Camp (1999), a Korea Poudniowa wydaa Bloody Beach (2000), The Record (2001) i Nightmare (2000). W australijskim postmodernistycznym Cut (2000) gówn bohaterk zostaa amerykaska aktorka Molly Ringwald . Wielka Brytania wydaa Lighthouse (1999), a Holandia miaa dwóch nastoletnich slasherów, School's Out (1999) i The Pool (2001). Bollywood wyprodukowa pierwsz muzyczn hybryd slashera z Kucch To Hai (2003), a take bardziej bezporedni Dhund: The Fog (2003).

Krzyk 2 by punktem kulminacyjnym zainteresowania slasherem z lat 90. XX wieku. Urban Legend (1998) by skromnym hitem, sprzedajc 8 milionów biletów, cho sprzeda slasherów ju zaczynaa spada. Sequele Halloween H20: 20 Years Later (1998), Bride of Chucky (1998) i I Still Know What You Did Last Summer (1998) byy sukcesami kasowymi, ponownie reklamujc swoje obsady, w tym Adam Arkin , Jack Czarny , LL Cool J , Jamie Lee Curtis , Joseph Gordon-Levitt , Josh Hartnett , Katherine Heigl , Brandy Norwood , Jodi Lynn O'Keefe , Mekhi Phifer , John Ritter , Jennifer Tilly i Michelle Williams . Niskobudetowe slashery The Clown at Midnight (1998) i Cherry Falls (2000) miay problem z konkurowaniem z wysokobudetowymi horrorami, na które sta byo wówczas aktorów, którzy byli wtedy bankowymi.

Scream 3 (2000), pierwszy wpis z serii Scream , nie napisany przez Kevina Williamsona, by kolejnym wielkim sukcesem, sprzedajc 16,5 miliona biletów, chocia saby przekaz ustny uniemoliwi mu osignicie wyyn swoich poprzedników. Urban Legends: Final Cut (2000) sprzeda zaledwie 4 miliony biletów, mniej ni poow tego, co jego poprzednik sprzeda zaledwie dwa lata wczeniej. Zarówno sequele I Know What You Did Last Summer , jak i Urban Legend zostay zepchnite na rynek direct-to-video . Gatunek nadal si rozpada po bombach kasowych Valentine (2001) i Jason X (2002), a take krytycznie oczernianym Halloween: Resurrection (2002), sequelu, który sprzeda mniej ni poow biletów swojego poprzednika. Niecierpliwie wyczekiwany przez New Line Cinema , Freddy vs. Jason (2003), opracowywany od 1986 roku, nawiza do Krzyku i miesza nostalgi z rozpoznawalnymi aktorami. W kasie krajowej sprzedano a 14 milionów biletów, penic rol symbolicznego listu miosnego do slasherów Zotego Wieku.

Filmy takie jak Ostateczne przeznaczenie (2000), Jeepers Creepers (2001) i American Psycho (2000) podnosz wartoci filmowe w mainstreamowych filmach, ale odbiegaj od standardowej formuy okrelonej przez filmy takie jak Halloween (1978), Koszmar z ulicy Wizów ( 1984) i Krzyk (1996). Twórcy filmu Make a Wish (2002) i HellBent (2004) zrónicowali swoje historie tak, aby przemawiay do gejów i lesbijek. Afroamerykascy filmowcy z gównie czarnymi obsadami zajli si tym gatunkiem w Killjoy (2000), Holla If I Kill You (2003), Holla (2006) i Somebody Help Me (2007).

Z 2,5 milionami sprzedanych biletów przy niskim budecie, Wrong Turn (2003) rozpocz seri sequeli bezporednio do wideo . Filmowcy z caego wiata testowali poziom przemocy na ekranie, który zaakceptowaaby publiczno. Muzyk i filmowiec Rob Zombie stara si odcign gatunek horroru od popkultury i wróci do jego wyzyskujcych korzeni w House of 1000 Corpses (2003) i The Devil's Rejects (2005). Nowa francuska przemoc ekstremów miaa duy wpyw na High Tension (2003), Them (2006), Inside (2007), Frontier(s) (2007) i Martyrs (2008), które stay si wiatowymi hitami. Inne europejskie slashery z tamtych czasów to Austria's Dead in 3 Days (2006), Norway's Cold Prey (2006) i jego sequel z 2008 roku , a take szereg brytyjskich thrillerów: Long Time Dead (2002), Creep (2004), Severance (2006), Wilderness (2008), ThanksKilling (2008), The Children (2008), Eden Lake (2008) The Gingerdead Man (2005) i Tormented (2009). W Azji, Tajwan wyda Tylko zaproszenie (2009), Scared (2005) i Slice (2009), podczas gdy Korea Poudniowa wydaa Bloody Reunion (2006) i Someone Behind You (2007) kolejny niezwykle brutalny psychologiczny thriller nadprzyrodzony oparty na Komiks z 2005 roku Dwóch przyjd i porusza problem zabójstw w rodzinie .

Niskobudetowe pónocnoamerykaskie slashery otrzymyway ograniczone premiery kinowe przed wydaniem DVD (które zastpio przestarzay format VHS ). Za mask: The Rise of Leslie Vernon (2006), Gingerdead Man 2: Passion of the Crust (2008), All the Boys Love Mandy Lane (2006), Dark Ride (2006), Hatchet (2006), Simon Says (2006 ). ), The Tripper (2006), See No Evil (2006) i Gutterballs (2008) odwouj si do slasherów z wczesnych lat 80., cho po Pi ( 2004 ) i jego sequele . Wes Craven , jedna z najwikszych postaci horroru od ponad trzech dekad, wyreyserowa rozczarowania kasowe My Soul to Take (2011) i Scream 4 (2011), które sprzeday odpowiednio tylko 1,8 miliona i 4,7 miliona biletów. The Strangers (2008) i You're Next (2011) zostay oklaskiwane za ich kunszt i zwroty po 11 wrzenia w gatunku inwazji na dom , chocia aden film nie wzbudzi duego zainteresowania poza fanami horrorów. Hody z lat 80. Tucker & Dale vs. Evil (2010) i The Final Girls (2015) dodaj tematyczne i emocjonalne podteksty (tj . stereotypy i al ), przynoszc pochwa za skuteczne mieszanie horroru z sercem. Meta - horror sleeper-hit The Cabin in the Woods (2012) by finansowym i krytycznym sukcesem, który wstrzsn z góry przyjtymi wyobraeniami i wykrzywi je w nieoczekiwany sposób, co oznaczao wiadomy punkt zwrotny dla caego gatunku horrorów, a nie tylko slasherów: widzowie chcieli zaskakujce i oryginalne thrillery, które nie byy cisymi powrotami. Te mae, ale zauwaalne zmiany wpyn na gatunek w nadchodzcej dekadzie.

Przeróbki i restarty

Gdy popularno inspirowanych Krzykiem slasherów z lat 90. spadaa , remake Teksaskiej masakry pi mechaniczn (2003) sta si przebojem , grajc na publicznej znajomoci oryginau z 1974 r., ale obiecujcego zaktualizowane emocje i napicie. Podobnie jak Psycho (1998) Gusa Van Sant'a , Teksaska masakra pi mechaniczn osabiaj kontrowersyjne aspekty oryginalnego filmu, aby uzyska maksymaln atrakcyjno komercyjn. Remake Teksaskiej masakry pi mechaniczn sprzeda ponad 13,5 miliona biletów w Ameryce Pónocnej, a po nim nastpia Teksaska masakra pi mechaniczn: Pocztek (2006), w której sprzedano przyzwoite 6 milionów biletów, cho wci uderzay go malejce zwroty.

Na sukces remake'u 21st Century's Massacre Massacre zagra House of Wax (2005), Black Christmas (2006), Prima Aprilis (2008), Train (2008). Remakes of The Fog (2005), When a Stranger Calls (2006) i Prom Night (2008) zostay rozwodnione i wydane z ocenami PG-13, aby przycign najwiksz moliw nastoletni publiczno, chocia tylko Prom Night sprzeda wicej biletów ni jego oryginalny odpowiednik. Halloween (2007) Roba Zombie nabra prostoty oryginalnego filmu z 1978 roku, ale doda ekstremaln wizj, która wedug krytyków zastpia wszystko, co sprawio, e pierwszy film odniós sukces. Pomimo tej krytyki, Zombie's Halloween sprzedao prawie 8,5 miliona biletów, ale jego negatywny odbiór zaszkodzi brutalnej kontynuacji Halloween II (2009), która nie moga sprzeda 4,5 miliona biletów zaledwie dwa lata po swoim poprzedniku. Ekstremalna przemoc w remake'ach Halloween lub Teksaska masakra pi mechaniczn osigna swój szczyt w The Hills Have Eyes (2006) i jego mniej dobrze przyjtej kontynuacji, The Hills Have Eyes 2 (2007).

Era remake'u osigna szczyt w 2009 roku, kiedy ukazay si My Bloody Valentine , Friday 13th , The Last House on the Left , Sorority Row , The Stepfather i Halloween II . Sporód nich, pitek 13 odniós najwikszy sukces sprzedajc 8,7 miliona biletów, a Sorority Row odniós najmniejszy sukces, sprzedajc mniej ni 1,6 miliona biletów. W nastpnym roku remake Koszmar z ulicy Wizów , podobnie jak remake w pitek trzynastego , mia duy weekend otwarcia, ale póniej szybko spad z list przebojów. Remake prosto do filmu Mother's Day (2010), Silent Night (2012) i Silent Night, Bloody Night: The Homecoming (2013) spotkay si z niewielkim przyjciem i pochwaami. Curse of Chucky (2013), sequel (z elementami restartu) serii Child 's Play i pierwszy wpis, który nie zosta wydany w kinach, zosta dobrze przyjty i otrzyma wasn kontynuacj w 2017 roku. Reboot Texas Chainsaw 3D ( 2013) dziaa jako kontynuacja oryginalnego filmu z 1974 roku , ale skromne zyski kasowe doprowadziy do jego prequela Leatherface (2017) do wydania bezporednio do pobrania ( Leatherface zosta nakrcony w 2015 roku, ale odoony na pók przez dwa lata).

Ostatnie prace

Spadek zysków kinowych zachci producentów filmowych do kreatywnego tumaczenia gatunku horroru na publiczno telewizyjn. Sukces American Horror Story FX i The Walking Dead AMC sprawi , e wiele sieci stworzyo horrory, z których kilka jest ustrukturyzowanych lub opartych na slasherach. Motel Bates z A&E i byy MTV , a teraz Krzyk VH1 oferoway kreatywn mier i katartyczne napicie, podczas gdy Pretty Little Liars z Freeform i Riverdale z CW przyjy bardziej powcigliwe podejcie do grupy modych dorosych . Slasher Netflixa i Królowe krzyku Foxa maj by antologiami z nowymi ustawieniami i tajemnicami kadego sezonu . Telewizyjny remake The Bad Seed wyemitowany w Lifetime jesieni 2018 r. W czerwcu 2018 r . Don Mancini , twórca Child's Play , napisa na Twitterze , e kupuje serial telewizyjny z Bradem Dourifem jako Chuckym . Serial zostanie wyemitowany w sieci Sci-Fi.

It Follows (2014) odniós krytyczny sukces, czc styl filmowy slashera z demoniczn fantazj i metaforycznym podtekstem. The Guest (2014) i Don't Breathe (2016) przekrcili konwencjonalne tropy w nieoczekiwane podejcie do gatunku horroru. Bodom (2016) jest inspirowany, ale nie oparty na prawdziwejpróbie morderstwa z lat 60., majcej na celu zrekonstruowanie wydarze przez potencjalne ofiary.

Firma Blumhouse Productions , zaoona przez Jasona Bluma na podstawie jego udanych serii Paranormal Activity i Insidious , wypucia redniobudetowe slashery The Purge (2013), Happy Death Day (2017) i Truth or Dare (2018). Po The Purge pojawiy si trzy sequele i serial telewizyjny , a Happy Death Day 2U odnioso skromny sukces w lutym 2019 roku. Blumhouse wypucio meta -sequele The Town That Dreaded Sundown (2014) i Halloween (2018), które przywróciy swoich poprzedników, aby rozpocz now cigo . W szczególnoci Halloween byo ogromnym sukcesem dla Blumhouse i Universal Pictures . Wydany 40 lat po oryginale i ponownej wspópracy gwiazdy Jamie Lee Curtis z producentem Johnem Carpenterem , film otworzy si na rekordowe liczby: najwikszy debiut Blumhouse, najwikszy debiut slashera, najwikszy debiut horroru prowadzonego przez kobiety film i najwikszy debiut w filmie z udziaem kobiety powyej 55 lat. Trwaj prace nad dwoma kolejnymi sequelami, Halloween Kills i Halloween Ends , które maj zosta wydane odpowiednio w 2021 i 2022 roku.

W padzierniku 2018 r. i po ogromnym sukcesie kinowym Halloween i silnych recenzjach krytyków, Vertigo Entertainment Roya Lee i SpringHill Entertainment LeBrona Jamesa nabyy prawa do filmu w trzynasty pitek trzynastego . 19 czerwca 2019 r. wspóproducenci It wydali Child's Play , przeróbk, która zmienia Chucky'ego w wymykajc si spod kontroli sztucznie inteligentn zabawk. 13 wrzenia 2019 roku film Haunt zosta wydany przez Momentum Pictures . Blumhouse i Universal Pictures ponownie poczyy siy, aby wyda drugi remake Black Christmas 13 grudnia 2019 r., który zosta le przyjty i zbombardowany w kasie. Slasherowa komedia Christophera Landona Freaky , która ukazaa si 13 listopada 2020 roku, zostaa wyprodukowana przez Blumhouse z prawami do dystrybucji posiadanymi przez Universal Pictures.

Jordan Peele wyprodukowa Candyman dla Universal Pictures i MGM . Premiera filmu zostaa opóniona do 27 sierpnia 2021 r. z powodu trwajcej pandemii COVID-19 .

James Wan i Shawn Levy wspópracowali jako producenci z Netflix za porednictwem swoich firm produkcyjnych, 21 Laps Entertainment i Atomic Monster Productions , aby stworzy slasherowy film There's Someone Inside Your House . Zosta wyreyserowany przez Patricka Brice'a na podstawie scenariusza Henry'ego Gaydena, opartego na tytuowej powieci Stephanie Perkins z 2017 roku . Film zosta wydany 6 padziernika 2021 roku.

Ogoszono , e powstanie pity film z popularnej serii slasherów Scream . Zdjcia rozpoczy si 22 wrzenia 2020 r. Film zosta wydany 14 stycznia 2022 r.

Zobacz te

Bibliografia

Prace cytowane

Opiniones de nuestros usuarios

Alicja Jakubowski

Czasami, gdy szukasz informacji w Internecie o czymś, znajdujesz zbyt długie artykuły, które nalegają na mówienie o rzeczach, które Cię nie interesują. Podobał mi się ten artykuł o zmiennej, ponieważ idzie do rzeczy i mówi dokładnie o tym, czego chcę, bez gubienie się w informacjach Bezużyteczne.

Urszula Dobrowolski

Minęło trochę czasu odkąd widziałem artykuł o zmiennej napisany w tak dydaktyczny sposób. Podoba mi się.

Dawid Siwek

Uznałem, że informacje, które znalazłem na temat zmiennej Slasher film, są bardzo przydatne i przyjemne. Gdybym musiał umieścić 'ale', może to oznaczać, że nie jest wystarczająco wyczerpujące w swoim sformułowaniu, ale poza tym jest świetne.