Billy Idol, 2012 | |
Imię i nazwisko | |
---|---|
Data i miejsce urodzenia | |
Instrumenty | |
Typ głosu | |
Gatunki |
punk, hard rock, new wave, dance-rock, rock albumowy, contemporary rock, contemporary pop |
Zawód |
wokalista, autor tekstów, muzyk |
Aktywność |
od 1976 |
Wydawnictwo |
Chrysalis Records, Sanctuary Records, Bodog Music |
Powiązania | |
Zespoły | |
Generation X (1976–1981) | |
Strona internetowa |
Billy Idol, właśc. William Michael Albert Broad (ur. 30 listopada 1955 w Stanmore, Middlesex) – brytyjski muzyk, wokalista, autor tekstów piosenek i aktor.
6 stycznia 2023 otrzymał własną gwiazdę w Alei Gwiazd w Los Angeles znajdującą się przy 6212 Hollywood Boulevard.
Urodził się w angielskiej miejscowości Stanmore, w Middlesex jako William Michael Albert Broad. Jego ojciec William Alfred Broad (1924–2014) pracował jako sprzedawca sprzętu medycznego. Jego matka Joanna O’Sullivan (ur. 1928) miała pochodzenie irlandzkie. Jego dziadkami ze strony ojca byli Albert Broad i Naomi Heslop, a dziadkiem ze strony matki był Michael O’Sullivan. Jego rodzice byli pobożnymi anglikanami i regularnie chodzili do kościoła. W 1958, kiedy miał trzy lata wraz z rodziną przeprowadził się do Stanów Zjednoczonych, gdzie urodziła się jego siostra Jane. W 1962, w wieku siedmiu lat powrócił do Anglii i mieszkał w Dorking. W 1971 uczęszczał do Ravensbourne School for Boys w Bromley, a także uczył się w Worthing High School for Boys in Worthing w West Sussex w Worthing. W październiku 1975 podjął studia na University of Sussex, lecz po roku porzucił naukę.
Dołączył do Bromley Contingent – grupy londyńskich fanów punk rocka, towarzyszących grupie Sex Pistols. Podczas tego okresu zdecydował, że zostanie muzykiem i latem 1976, po krótkim pobycie w grupie Chelsea, stworzył zespół o nazwie Generation X.
Generation X z pomocą wytwórni Chrysalis Records wydał trzy udane albumy. Po rozpadzie zespołu Idol, w 1981 i rozpoczął działalność solową, współpracując z gitarzystą Steve’em Stevensem, a jego utwory „White Wedding” oraz „Dancing with Myself” zdobyły szybko uznanie MTV. To wystarczyło, by rok później zadebiutować solowym albumem Billy Idol. Krążek w Stanach pokrył się złotem. Znalazły się na nim takie hity, jak: „White Wedding”, „Hot in the City” i „Dancing with Myself”. Jego drugi longplay Rebel Yell (1983) z przebojami „Rebel Yell” i „Eyes without a Face” (ponad dwa miliony sprzedanych płyt w USA), został wielkim hitem i sprawił, że Idol osiągnął status gwiazdy w Stanach Zjednoczonych.
Idol nie wydał nowego albumu przed 1986; Whiplash Smile sprzedał się świetnie. Bezpośrednio przed wydaniem albumu Charmed Life w 1990, Idol miał wypadek na motocyklu, w którym prawie stracił nogę. Album sprzedał się nadzwyczaj dobrze, ale Idol zdecydował, że zrobi sobie przerwę. Po wydaniu w 1993 chłodno przyjętego w Stanach Zjednoczonych albumu Cyberpunk, Idol znalazł się poza zainteresowaniem mediów i wpadł w nałóg narkotykowy, prawie umierając z przedawkowania w 1994.
Był kandydatem do głównej roli w biograficznym filmie Olivera Stone’a The Doors (1991), jednak z powodu wypadku motocyklowego musiał odrzucić propozycję. Niemniej wystąpił w niewielkiej roli Cata, pijanego przyjaciela Morrisona (Val Kilmer). Ten sam wypadek spowodował też, że nie zagrał cybernetycznego głównego antagonisty, T-1000, w filmie Terminator 2: Dzień sądu (Terminator 2: Judgment Day, 1991) – został zastąpiony przez Roberta Patricka.
W komedii sensacyjnej Larry’ego Bishopa Czas wściekłych psów (Mad Dog Time, 1996) z Ellen Barkin, Gabrielem Byrne i Jeffem Goldblumem pojawił się jako Lee Turner. Wystąpił też w komedii romantycznej Franka Coraci Od wesela do wesela (The Wedding Singer, 1998) u boku Adama Sandlera i Drew Barrymore. W filmie animowanym Heavy Metal 2000 (2000) użyczył głosu Odinowi, a w serialu Randy Cunningham: Nastoletni ninja (2013) zajął się dubbingiem jako Spikey Hair Bot.
W 2001 wydał album z największymi hitami Greatest Hits CD.
W 2002 wystąpił na australijskim finale rugby, jednak problem z zasilaniem sprawił, że nikt go nie usłyszał.
W 2005 powrócił na scenę muzyczną albumem Devil’s Playground, który był jego pierwszym nowym materiałem od prawie 12 lat.
Trzy lata później, w 2008 wydana została kompilacja największych przebojów Idolize Yourself. W październiku 2014 wydał album Kings & Queens of the Underground.
21 października 2014 powrócił z nową rockową płytą Kings & Queens of the Underground, którą nagrał wraz ze swoim stałym współpracownikiem, gitarzystą Steve’em Stevensem. Krążek wyprodukowali Greg Kurstin i Trevor Horn. Na płycie znalazły się takie utwory jak „Postcard from the Past”, „Can’t Break Me Down” czy „Whiskey and Pills”, a także klasyczne ballady – „Bitter Pill”, „One Breath Away” i „Love and Glory”.
21 lipca 2018 wystąpił podczas 12. edycji Festiwalu Legend Rocka.
Jego hit „White Wedding” został użyty w grze Grand Theft Auto: San Andreas, można go było słyszeć na stacji radiowej K-DST.
W latach 1980–1989 był związany z Perri Lister, z którą ma syna Willema Wolfe (ur. 15 czerwca 1988). Ze związku młodszą o 13 lat Lindą Mathis ma córkę Bonnie Blue (ur. 21 sierpnia 1989).
Tytuł | Dane dot. albumu | Pozycja na liście | Certyfikat | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
USA |
UK |
AUS |
GER |
CHE | |||||||||||||||
Billy Idol |
|
45 | – | – | – | – | |||||||||||||
Rebel Yell |
|
6 | 36 | – | 2 | 16 | |||||||||||||
Whiplash Smile |
|
6 | 8 | – | 9 | – | |||||||||||||
Charmed Life |
|
11 | 15 | 11 | 5 | 4 | |||||||||||||
Cyberpunk | 48 | 20 | 12 | 13 | 15 | ||||||||||||||
Devil’s Playground | 46 | 78 | – | 15 | 32 | ||||||||||||||
Kings & Queens of the Underground | 34 | 35 | – | 8 | 10 | ||||||||||||||
„–” oznacza, że album nie był notowany. |
Tytuł | Dane dot. albumu | Pozycja na liście | Certyfikat | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
USA |
UK |
AUS |
GER |
CHE | |||||||||||||||
Vital Idol |
|
– | 7 | – | 8 | 24 | |||||||||||||
Vital Idol | 10 | 41 | – | – | – | ||||||||||||||
Idol Songs: 11 of the Best |
|
– | 2 | 11 | 14 | 6 | |||||||||||||
Greatest Hits | 74 | 171 | – | 12 | – | ||||||||||||||
The Very Best of Billy Idol: Idolize Yourself | 73 | 37 | – | 38 | – | ||||||||||||||
„–” oznacza, że album nie był notowany. |
Tytuł | Dane dot. albumu | Pozycja na liście | |
---|---|---|---|
GER |
CHE | ||
VH1 Storytellers |
|
14 | 76 |
Tytuł | Dane dot. albumu | Pozycja na liście |
---|---|---|
USA | ||
Don’t Stop |
|
71 |
Tytuł | Dane dot. albumu |
---|---|
Happy Holidays: A Very Special Christmas Album |
Tytuł | Dane dot. albumu |
---|---|
Vital Idol |
|
The Charmed Life and Other Vital Videos |
|
Cyberpunk: Shock to the System |
|
VH1 Storytellers |
|
The Very Best of Billy Idol: Idolize Yourself |
|
In Super Overdrive Live | |
No Religion Live |
|
Rok | Tytuł | Rola | Reżyser |
---|---|---|---|
1978 | The Punk Rock Movie (film dokumentalny) | w roli samego siebie | Don Letts |
1991 | The Doors | Cat | Oliver Stone |
1996 | Czas wściekłych psów (Mad Dog Time) | Lee Turner | Larry Bishop |
1998 | Od wesela do wesela (The Wedding Singer) | w roli samego siebie | Frank Coraci |
2000 | Heavy Metal 2000 | Odin (głos) | Michael Coldewey, Michel Lemire |
2007 | Punk’s Not Dead(film dokumentalny) | w roli samego siebie | Susan Dynner |
2011 | Revolutions (film dokumentalny) | Joseph G. Quinn | |
2013 | Randy Cunningham: Nastoletni ninja | Spikey Hair Bot (głos) | Jed Elinoff, Scott Thomas |
2015 | The Damned: Don’t You Wish That We Were Dead (film dokumentalny) | w roli samego siebie | Wes Orshoski |
2016 | Legendy Rocka: Billy Idol (Rock Legends: Billy Idol, (film dokumentalny)) | Lyndy Saville |
Rok | Nagroda | Kategoria | Tytuł | Rezultat |
---|---|---|---|---|
1985 | Nagroda Grammy | Najlepszy występ wokalny w stylu rockowym | „Rebel Yell” | Nominacja |
1987 | Najlepszy występ wokalny w stylu rockowym | „To Be A Lover” | Nominacja | |
1990 | MTV Video Music Awards | Najlepsze wideo wokalisty | „Cradle of Love” | Wygrana |
Najlepsze wideo z filmu Przygody Forda Fairlane’a (1990) |
Wygrana | |||
1991 | Nagroda Grammy | Najlepszy występ wokalny w stylu rockowym | Nominacja | |
Brit Awards 1991 | Brytyjski wideoklip roku | Nominacja | ||
Amerykańskie Stowarzyszenie Kompozytorów, Autorów i Wydawców | Najczęściej wykonywany utwór z filmu kinowego Przygody Forda Fairlane’a (1990) |