Idol (japońska popkultura)

Idol (jap. アイドル aidoru; z ang. „idol”) – w japońskiej popkulturze młoda osoba medialna (piosenkarka, aktorka, modelka itp.), w większości przypadków nastoletnia, która jest uważana za szczególnie atrakcyjną i uroczą. Nie każda młoda gwiazda jest uważana za idola; młode gwiazdy, które chcą kultywować zbuntowany wizerunek, tak jak wielu muzyków rockowych, odrzucają etykietę „idola”. Idole to odrębna kategoria japońskich artystów.

Idolem jest zazwyczaj młoda kobieta zatrudniona przez agencje obsługi talentów, która nie musi być szczególnie piękna czy utalentowana, ale musi być urocza i musi umieć przyciągać fanów swoją osobowością. Przeznaczeniem idoli jest bycie idealnym obiektem adoracji fanów.

Muzyka wykonywana przez idoli należy do gatunku j-pop oraz j-idol, są to głównie bezpretensjonalne, sentymentalne piosenki. Nie wymagają one dużych zdolności wokalnych. W swoim codziennym życiu idole muszą być zgodni z kreowanym przez nich stylem, mieć idealny wizerunek publiczny i być przykładem dla młodego pokolenia.

Podkategorie japońskich idoli obejmują: gravure idol, bandol, junior idol, net idol, seiyū idol, virtual idol, AV idol, akiba-kei idol, johnny, local idol, underground idol i idoli japońsko-koreańskich.

Historia

1960–1980: Okres powojenny i początki idoli

Na zdjęciu Yukari Itō, która jest jedną z japońskich piosenkarek pop, która zdominowała lata 60. i 70.

Popularność młodych piosenkarek można prześledzić na przykładzie Sayuri Yoshinagi w latach 60., a także Takarazuka Revue i przedstawień teatralnych z okresu Meiji. W 1962 roku Johnny Kitagawa założył firmę Johnny & Associates i stworzył grupę Johnnys, która z perspektywy czasu jest uważana za pierwszą grupę idoli w Japonii. Przypisuje mu się również pionierski system stażystów (idoli), w którym utalentowani chłopcy byli przyjmowani do agencji w młodym wieku i szkolili się nie tylko ze śpiewu, ale także z tańca i aktorstwa, dopóki nie byli gotowi do debiutu. Jednak określenie „idol” nie zostało zdefiniowane przez japońskie media aż do listopada 1964 roku, kiedy to francuski film „Cherchez l’idole” z 1963 roku pojawił się na ekranach japońskich kin pod tytułem „Aidoru o Sagase” (アイドルを探せ (pl. „Szukajcie idola”)). Wtedy to wielu japońskich widzów zainteresowało się Sylvie Vartan, której piosenka „La plus belle pour aller danser” z filmu „Cherchez l’idole” sprzedała się w Japonii w ponad milionie egzemplarzy, a sama Vartan była uwielbiana za swój młody i uroczy wygląd oraz talent muzyczny, co doprowadziło do tego, że japoński przemysł rozrywkowy przypisał słowo „idol” piosenkarzom o podobnej estetyce.

W tamtym czasie telewizja wywierała ogromny wpływ na popularność fenomenu idoli, gdyż począwszy od lat 70., wielu idoli rekrutowano w ramach programów przesłuchań. Ponadto, dostępność domowych telewizorów zapewniała widzom większy dostęp do oglądania idoli w dowolnym czasie w porównaniu np. z chodzeniem do teatru. Niektóre z idolek zwerbowanych przez telewizję m.in. Momoe Yamaguchi, Junko Sakurada, Saori Minami i Mari Amachi były jednymi z bardziej popularnych postaci w tym okresie, wraz z grupami takimi jak Candies i Pink Lady. Saori Minami, która zadebiutowała w 1971 roku, została uznana przez badacza Masayoshi’ego Sakaiego za punkt zwrotny, kiedy nastoletnie gwiazdy stały się popularne w mediach głównego nurtu. Popularność idoli wzrosła w latach 70., ponieważ oferowali oni widzom ucieczkę od sytuacji politycznej i radykalnych ruchów studenckich.

Idole w tamtych czasach byli postrzegani jako osoby ulotne ze względu na to, jak krótko trwała ich kariera i jak znikali z życia publicznego po przejściu na emeryturę. Publicznie idole podejmowali działania mające na celu odgrywanie wyrazistej postaci i podtrzymanie iluzji doskonałości między innym poprzez zachowanie dziewiczego wizerunku. Inne przykłady to zakaz korzystania z toalet w miejscach publicznych i odpowiadanie w wywiadach na pytania o ulubione jedzenie kobieco brzmiącymi odpowiedziami, takimi jak „truskawki” czy „ciasto”.

1980–1990: „Złote Lata Idoli”

Yūyu z grupy Onyanko Club rozdająca autografy w 1993 roku

Wpływ, jaki idole mieli na telewizję, sprawił, że lata 80. były znane jako „Złote Lata Idoli”, częściowo ze względu na bańkę gospodarczą Japonii i rosnące komercyjne zainteresowanie nimi. Kilka postaci, które zdefiniowały te lata, to Seiko Matsuda, Akina Nakamori, Kyōko Koizumi i grupa Onyanko Club. Programy telewizyjne, w których występowali idole, często cieszyły się wysoką oglądalnością. Agencja reklamowa Dentsu stworzyła również model biznesowy „CM idol”, w którym idole mogli zdobyć sławę poprzez śpiew i występy w reklamach.

Do zmiany postrzegania idoli przez społeczeństwo z profesjonalnych gwiazd na zwykłe uczennice, przyczyniła się grupa Onyanko Club, której członkinie zdobywały doświadczenie w trakcie swojej kariery. Byli również pierwszą grupą, która wprowadziła „system graduacji”, w którym starsze członkinie opuszczały grupę, podczas gdy nowe i niedoświadczone, dołączały do niej, przy czym system ten został nazwany w taki sposób, ponieważ grupa była podobna do szkolnego klubu. Onyanko Club doprowadził również do tego, że idole stali się ściśle związani z telewizją, ponieważ elementy wizualne stały się ważne dla ogólnej przyjemności z ich muzyki.

W tym samym czasie również męscy idole zyskali popularność, a występy grup z agencji Johnny & Associates normalizowały idoli śpiewających i tańczących jednocześnie. Za sprawą Johnny’ego Kitagawy prezesa firmy Johnny & Associates kontrolującego media i naciskającego na niektóre programy, aby nie zapraszać męskich idoli z konkurencyjnych agencji, niewielu z nich osiągało taki sam sukces jak idole Johnny’ego.

Około 1985 roku, idole nie byli już tak popularni jak w poprzednich latach, po tym, jak społeczeństwo rozczarowało się systemem idoli.

1990–2000: „Okres Zimowy Idoli” i dziecięcy idole

Takuya Kimura członek popularnej grupy SMAP, która zdobyła popularność w latach 90.

W latach 90. zainteresowanie publiczności idolami wciąż słabło, ponieważ publiczność straciła zainteresowanie śpiewem i programami przesłuchań, szczególnie z powodu zmiany nastawienia spowodowanej załamaniem gospodarczym Japonii. Natomiast media stworzyły termin „Okres Zimowy Idoli” (jap. アイドル冬の時代 Aidoru Fuyu no Jidai), aby opisać stagnacje przemysłu idoli rozpoczynającą się w 1990 roku. W tym czasie większość młodych ludzi miała aspiracje do miana artysty nie idola.

Podczas tego spadku, publiczne postrzeganie idolek ponownie zmieniło się z niedoświadczonych amatorek na silne, niezależne kobiety, częściowo dzięki zmianie publicznego wizerunku Seiko Matsudy. Wtedy też Namie Amuro stała się sławna jako wokalistka grupy Super Monkey's i zyskała popularność wśród młodych dziewcząt, które naśladowały jej styl. W tym samym czasie grupa Speed zyskiwała grono fanów. Jednak ani Amuro, ani Speed nie określali się mianem idoli. A z powodu braku rozgłosu na temat idoli w telewizji, wielu ludzi zwróciło się w stronę internetu.

Wtedy też Johnny & Associates zaobserwowali popularność byłego członka grupy Shibugakitai, Hirohide Yakumary, który odnosił sukcesy jako prowadzący programy rozrywkowe, co skłoniło ich do opracowania i wprowadzenia na rynek swoich obecnych działań z różnymi osobistościami publicznymi. Grupy z tej firmy zaczęły zdobywać większą uwagę, przyciągając fanów z Hongkongu i Tajwanu, a ich sukces marketingowy sprawił, że wielu innych idoli zrobiło to samo.

W połowie lat 90. nastąpił wzrost liczby młodych idoli w wieku szkolnym, co media określiły jako „chidol boom” w wolnym tłumaczeniu „boom na dziecięcych idoli”. Termin „chidol” został stworzony przez dziennikarza Akio Nakamori’ego w magazynie Weekly Spa!. W latach 2000 „chidol” był rzadziej używany i ostatecznie został zastąpiony terminem „junior idol”, aby legitymizować ich jako część przemysłu idoli, jak również usunąć nacisk na ich wiek.

2000–2020: Ponowna popularność medialna i „Okres Walki Pomiędzy Idolami”

Zdjęcie grupy Morning Musume wykonane w 2009 roku

W pierwszej dekadzie XXI wieku nastąpił ponowny wzrost popularności grup idoli po debiucie Morning Musume w 1997 roku i utworzeniu Hello! Project promującego dziewczęce grupy muzyczne. Mniej więcej w tym samym czasie nastąpił wzrost liczby modelek gravure idol, które konkurowały w sprzedaży magazynów i fotoksiążek. Ponadto aktorki głosowe (seiyū), takie jak Yui Horie, Nana Mizuki i Yukari Tamura, które podkładały głosy różnym postacią serii anime były reklamowane jako idolki, aby promować je zarówno jako seiyū, jak i wokalistki.

Podczas gdy idole na krótko doświadczyli kolejnego spadku popularności po 2002 roku, debiut grupy AKB48 w 2005 ponownie postawił na nogi branże idoli, następnie grupa stała się znana jako „Narodowa Grupa Idoli”. Publiczny wizerunek idoli był zróżnicowany, a każda grupa miała określoną koncepcję przemawiającą do konkretnego odbiorcy. Aby wyrazić różnorodność idoli, grupa AKB48 wraz z Shoko Nakagawa i Leah Dizon wykonały składankę piosenek zatytułowaną „Special Medley: Latest Japan Proud Culture” na Kōhaku Uta Gassen w 2007 roku, zaprezentowaną jako „Akiba-kei idol”, a każdy z występów był opisywany jako inny podgatunek idoli.

Oficjalne zdjęcie grupy SixTONES

Przemysł idoli doświadczył gwałtownego wzrostu na początku lat 2010, a media utworzyły przydomek „Okres Walki Pomiędzy Idolami” (jap. アイドル戦国時代 Aidoru Sengoku Jidai), aby opisać to zjawisko. Między innymi nowo powstała grupa Nogizaka46 była głównym rywalem AKB48. Prawnik Kunitaka Kasai wymienił internet jako powód szybkiego rozwoju idoli, ponieważ każdy może przesyłać filmy na strony internetowe, a model biznesowy AKB48 zachęcał do tego jeszcze bardziej poprzez tworzenie większej ilości możliwości interakcji z fanami. Drama telewizyjny „Amachan” z 2013 roku również zainspirowała pojawieniem się większej liczby grup idoli, z których większość to „lokalni idole”, którzy przede wszystkim występowali w określonych społecznościach. Kilka niezależnych grup idoli takich jak Dempagumi.inc, Dorothy Little Happy czy Rev. from DVL również było w stanie przebić się do głównego nurtu.

Od roku 2010 odbywa się Tokyo Idol Festival największy festiwal koncertowy idoli. W 2017 roku wystąpiło na nim ponad 200 grup idoli w tym około 1500 samych idoli, a festiwal przyciągnął ponad 80 tys. widzów. Z kolei w 2014 roku około 486 tys. osób wzięło udział w koncertach grup AKB48 i Momoiro Clover Z odbywających się na żywo, co było najwyższym wynikiem wśród wszystkich żeńskich muzyków w Japonii. W 2017 roku w Japonii było ponad 10 tys. nastoletnich dziewcząt, które występowały jako idolki. Według ankiet przeprowadzonych przez Nikkei Momoiro Clover Z została uznana za najpopularniejszą grupę idolek w latach 2013–2017. W 2018 roku współpraca pomiędzy wytwórniami z Japonii i Południowej Korei doprowadziła do powstania popularnej grupy IZ*ONE. W 2019 roku istniało ponad 3 tys. żeńskich grup idolek. Natomiast latem tego samego roku podczas solowego występu Johnny’s Jr. w Tokyo Dome po raz pierwszy od 19 lat ogłoszono niespodziankę, którą był jednoczesny debiut dwóch grup idoli SixTONES i Snow Man.

Od 2020: Debiut nowych grup oraz tworzenie globalnych

W 2020 roku grupy inspirowane K-popem takie jak JO1 i NiziU, o których można powiedzieć, że są dedykowane globalnej bazie odbiorców, zadebiutowały po wspólnym wysiłku japońskich i południowokoreańskich agencji. W 2021 roku zadebiutowała grupa Naniwa Danshi, która podąża drogą poprzedników Johnny’ego. Rok później w 2022 roku światowy debiut miała grupa Travis Japan, która szkoliła się w USA. W 2023 roku film „Even If This Love Disappears from the World” z udziałem Shunsuke Michieda z Naniwa Danshi stał się bezprecedensowym hitem w Korei Południowej. Ponadto Raul z grupy Snow Man pojawił się na „Paris Fashion Week”, a grupa zyskała rozgłos za granicą.

Podkategorie japońskich idoli

Różnorodność japońskiego przemysłu idoli stworzyła kilka rynków podkategorii, z których każda ma określoną koncepcję przemawiającą do określonej publiczności.

Wirtualna streamerka Kizuna AI, która po raz pierwszy pojawiła się w 2016 roku, doprowadziła do boomu wirtualnych YouTuberów, którzy prowadzą swoją działalność za pośrednictwem cyfrowego awatara na YouTube i innych serwisach streamingowych.

Teoria

Dr Hiroshi Aoyagi zasugerował, że japońskie idolki są współczesną wersją gejsz, kobiety, której sztuka polega na wykonywaniu wysoce wystylizowanej i sztucznej interpretacji idealnego kobiecego piękna. Wskazuje on również na podobieństwa do fenomenu praktyk rytualnych w innych kulturach. Bądź tradycyjnych instytucji zanikających w wyniku modernizacji i industrializacji. Aoyogi twierdzi, że środki masowego przekazu coraz częściej pełnią tę funkcję, a znani w całym kraju nastoletni idole w rzeczywistości odgrywają ważną rolę dla swoich odbiorców.

Synkretyzm i asymilacja w innych kulturach

Chociaż format japońskich idoli był unikalny dla Japonii, schemat artystyczny oparty na wizerunku kawaii, który charakteryzuje rynek idoli, został skopiowany w kilku krajach azjatyckich, takich jak Hongkong i Korea Południowa, które od lat 80. XX wieku przyswoiły sobie ten format, wdrażając go z pewnymi wariacjami zgodnie z własną kulturą. Podobnie w Ameryce Łacińskiej mówi się o ruchu idola, jako nawiązaniu do ekspansji japońskiego formatu idoli w krajach hiszpańskojęzycznych. Z kolei w Meksyku istnieją już ugruntowane i udokumentowane ekspresje idoli tego typu.

Wybrana lista japońskich grup idolowych

Jest to selektywna lista japońskich grup idolowych (grup muzycznych składających się z idoli), podzielona na projekty lub agencje talentów.

Przypisy

  1. a b c d e Hiroshi Aoyagi: Islands of Eight Million Smiles: Idol Performance and Symbolic Production in Contemporary Japan (Harvard East Asian Monographs). Stany Zjednoczone: Harvard University Asia Center, 2005-08-14. ISBN 978-0674017733. (ang.).brak strony w książce
  2. a b c О Японии: Культура – Музыка – Популярная музыка. Ambasada Japonii w Rosji. . (ros.).
  3. a b Pop ‘idol’ phenomenon fades into dispersion. The Japan Times Online. . . (ang.).
  4. 伊東ゆかり プロフィール. hmv.co.jp. .
  5. a b c d e f g h i j k When Idols Shone BrightlyDevelopment of Japan, the Idol Nation, and the Trajectory of Idols. japanpolicyforum.jp. .
  6. a b So, you wanna be a Johnny. japantimes.co.jp. .
  7. a b c d Johnny Kitagawa: The mogul who defined and controlled Japan’s entertainment industry. japantimes.co.jp. .
  8. a b From cosplay fan to idol, Yuriko Tiger’s journey has been a colorful one. japantimes.co.jp. .
  9. a b c d Show biz exploits ‘volunteerism’ image in packaging of latest teen idol. japantimes.co.jp. .
  10. a b アイドルが生息する「現実空間」と「仮想空間」. edo.repo.nii.ac.jp. .
  11. a b As Japan Ages, Pop ‘Idols’ Aren’t as Spry as They Used to Be. nytimes.com. .
  12. a b c ‘Golden age’ of kayoukyoku holds lessons for modern J-pop. japantimes.co.jp. .
  13. a b c d e f Pop ‘idol’ phenomenon fades into dispersion. japantimes.co.jp. .
  14. 女性アイドル界から減少する「解散」 「卒業制度」がもたらした変化とは?. oricon.co.jp. .
  15. a b In Japan, Tarnishing a Star Maker. nytimes.com. .
  16. SMAP、グループ3組目の3年代連続アルバム首位. oricon.co.jp. .
  17. a b c Why Isn’t Idol Culture Bigger In America?. animenewsnetwork.com. .
  18. アイドル冬の時代、手作り名刺配り発奮した高橋由美子が30周年…「悲壮な現実ブッ潰す」. yomiuri.co.jp. .
  19. a b Brush up on pop idol feuds before the exam. japantimes.co.jp. .
  20. a b c 浜辺美波・正統派美少女の系譜と“生粋の女優”としての輝き. oricon.co.jp. .
  21. 元チャイドル野村佑香、第2子の写真を公開 自宅に戻ったことを報告. hochi.co.jp. .
  22. a b Innocence lost: the dark side of Akihabara. japantoday.com. .
  23. a b c d e “アイドル戦国時代”幕開けの瞬間 (前編). natalie.mu. .
  24. a b c d e f g 「アイドル声優」のブームは継続中! その歴史は意外と深いって本当?. anime.ac.jp. .
  25. a b c d 角川とアップフロントがアイドル声優オーディション開催. oricon.co.jp. .
  26. 58th Kouhaku Utagassen History. nhk.or.jp. .
  27. “AKB48公式ライバル”乃木坂46結成 一般公募でメンバー決定. oricon.co.jp. .
  28. Suicide of teen draws attention to poor working conditions, harassment of idols. mainichi.jp. .
  29. Idols Who Can’t Quit. nippon.com. .
  30. a b c ローカルアイドル文化の隆盛 (前編). natalie.mu. .
  31. a b c アキバ系カルチャーとのクロスオーバー (前編). natalie.mu. .
  32. a b 橋本環奈だけじゃない! “かわいすぎる”ご当地アイドル一挙紹介. oricon.co.jp. .
  33. AKB48よりももクロが上 コンサート動員力2014 日経エンタテインメント!. nikkei.com. .
  34. The Japanese obsession with girl bands – explained. bbc.co.uk. .
  35. ももクロ、初のAKB超え タレントパワーランキング 日経エンタテインメント!. nikkei.com. .
  36. Bridges built by the power of K-pop and J-pop. japantimes.co.jp. .
  37. アイドルの諸問題、悪いのは運営か、それとも…. nikkansports.com. .
  38. Imitation Rain / D.D. SixTONES(ストーンズ) Official web site. sixtones.jp. .
  39. What does 2021 have in store for J-pop?. japantimes.co.jp. .
  40. NiziU: Made in South Korea, totally Japanese. japantimes.co.jp. .
  41. なにわ男子、デビュー決定「ジェイ・ストーム」発足記念日の11月12日に. hochi.news. .
  42. Travis Japan Umumkan Akan Melancong ke Amerika Akhir Maret. cnnindonesia.com. .
  43. Snow Man ラウール、なにわ男子 道枝駿佑は海外で活躍 様々な分野を開拓する高身長ジャニーズ. news.yahoo.co.jp. .
  44. 橋本ありな AV女優・AVモデル AV専門プロダクション. arrowsweb.net. .
  45. Japanese Schoolgirl Confidential: How Teenage Girls Made a Nation Cool (Wydawnictwo Tuttle. s. 68–. ISBN 978-1-4629-1409-8.). books.google.com. .
  46. 20年後の8月 また出会えるのを信じて――ZONEのヒットの裏側と、短くも濃密な活動の記録. natalie.mu. .
  47. BABYMETALが世界を征服!「ラウド系アイドル」を生んだアイドル&ガールズ・バンドの歴史【山野車輪】. nikkan-spa.jp. .
  48. AKB48 Rumored to End Swimsuit Gravure Photos for Underage Members. animenewsnetwork.com. .
  49. a b c グラビアアイドル「幻想」論 その栄光と衰退の歴史 Wydawca „Futaba Shinsha” ISBN 978-4575153743.
  50. Tōru Furuya. animenewsnetwork.com. .
  51. Voice Actress/Singer Aya Hirano to Perform at Otakon. animenewsnetwork.com. .
  52. Aya HIRANO. animenewsnetwork.com. .
  53. Furuya Toru. jame-world.com. .
  54. 平野綾の声優人生が全否定された? アッコ「涼宮ハルヒ」なんて誰も知らない. j-cast.com. .
  55. 月島きらり starring 久住小春 (モーニング娘。) 『スーパーアイドル・きらりの2ndシングルPV到着!』. oricon.co.jp. .
  56. 日韓合同アイドル「NiziU」大躍進に沸く韓国 「彼女たちのように日韓が協力しあえば世界を席巻できるのに」【日韓経済戦争】. j-cast.com. .
  57. NiziU、日韓で認知度に大きなギャップのわけ. globe.asahi.com. .
  58. Exporting the template: K-pop agencies’ overseas idol projects yield solid results. en.yna.co.kr. .
  59. Johnny Kitagawa: Power, Abuse, and the Japanese Media Omerta. variety.com. .
  60. JYP 與日本索尼合作推出的九人女團「NIZIU」成員確定!. kpopn.com. .
  61. ARASHI Biography. johnnys-net.jp. .
  62. 進化する元祖チャイドル. itmedia.co.jp. .
  63. Photos of preteen girls in thongs now big business. japantimes.co.jp. .
  64. In Tokyo, a Crackdown on Sexual Images of Minors. nytimes.com. .
  65. ‘Little idols’: Japan’s dark obsession with young girls. thejakartapost.com. .
  66. “聖地”も閉店 ジュニアアイドルDVDビジネスはあと半年の命か. tokyo-sports.co.jp. .
  67. Perfumeのプロフィール. oricon.co.jp. .
  68. バーチャルYouTuber「キズナ アイ」から、 VR対応!3Dモデルをクリスマスプレゼント. vrinside.jp. .
  69. ユーザーローカル, ファン数ランキング(1ページ), バーチャルYouTuberランキング. virtual-youtuber.userlocal.jp. .
  70. 「デジタル特捜隊 ネットの有名人たちspecial ネットアイドルBEST10 1999年夏篇」. kodansha.cplaza.ne.jp. .
  71. The Fictional (Yet Amazingly Popular) Singers of Japan. kotaku.com. .
  72. Virtual idol Kyoko Date breaks new ground in cyberspace project. japantimes.co.jp. .
  73. Kyoko Date: The world’s first virtual pop star. ew.com. .
  74. Animated pop star Hatsune Miku is only 10, but she has had a huge impact on music. japantimes.co.jp. .
  75. Hatsune Miku: the ‘nonexistent’ pop star. japantimes.co.jp. .
  76. 仮面女子公式サイト. kamen-joshi.com. .
  77. DEMPAGUMI.inc: Same Sex Kawaii. mtv81.com. .
  78. How virtual streamers like Kizuna Ai became Japan’s biggest YouTube attraction. japantimes.co.jp. .
  79. The dark side of Japan’s underground idols: Little pay, long hours and unbreakable contracts. japantimes.co.jp. .
  80. 地下アイドル、そして応援するファンの実情。内側と外側から業界を見つめる、地下アイドル・姫乃たまインタビュー【前編】. ddnavi.com. .
  81. 「アイドルは顔だ」と誤解する人が知らない真実. toyokeizai.net. .
  82. 「モモーイ」こと桃井はるこ アニメ好きになった意外な理由が「食物アレルギー」って?. sankei.com. .
  83. 『タレントパワーランキング トップ100』Nikkei BP 4 maja 2013 r. s. 48–49.
  84. AKB48 │ オリコン芸能人事典-ORICON STYLE. Oricon. . (jap.).
  85. ももいろクローバーZ │ オリコン芸能人事典-ORICON STYLE. Oricon. . (jap.).
  86. 私立恵比寿中学 │ オリコン芸能人事典-ORICON STYLE. Oricon. . (jap.).
  87. モーニング娘。 │ オリコン芸能人事典-ORICON STYLE. Oricon. . (jap.).
  88. ℃-ute │ オリコン芸能人事典-ORICON STYLE. Oricon. . (jap.).
  89. Berryz工房 │ オリコン芸能人事典-ORICON STYLE. Oricon. . (jap.).
  90. スマイレージ │ オリコン芸能人事典-ORICON STYLE. Oricon. . (jap.).
  91. Juice=Juice │ オリコン芸能人事典-ORICON STYLE. Oricon. . (jap.).
  92. Buono! │ オリコン芸能人事典-ORICON STYLE. Oricon. . (jap.).
  93. Fairies │ オリコン芸能人事典-ORICON STYLE. Oricon. . (jap.).
  94. アイドルグループ“9nine”がメジャーデビュー決定! (9nine) ニュース-ORICON STYLE-. Oricon, 2007-02-15. (jap.).
  95. 武藤彩未が歌う80年代ソロアイドルの名曲が配信へ ニュース-ORICON STYLE-. Oricon, 2014-04-13. (jap.).

Bibliografia