Grand Duo concertant

Wygląd przypnij ukryj Początek utworu (z serii dzieł wszystkich Chopina; Breitkopf & Härtel, 1880)

Grand Duo concertant E-dur na temat z opery Robert Diabeł Giacomo Meyerbeera – utwór kameralny na fortepian i wiolonczelę skomponowany przez Fryderyka Chopina wspólnie z Augustem Franchomme’em w latach 1832–1833.

Wydany został bez numeracji opusowej przez Maurice’a Schlesingera w 1833.

Historia

Krótko po przyjeździe Chopina do Paryża Robert Diabeł Giacomo Meyerbeera stał się popularną operą, o której sam Chopin wypowiadał się pozytywnie. Parafraza na jej temat została zamówiona w grudniu 1831 przez Maurice’a Schlesingera, który podobne propozycje złożył u innych znanych w Paryżu kompozytorów. W tym czasie Chopin postanowił pozostać w Paryżu co najmniej trzy lata, jednocześnie prosząc Ferdinando Paëra o pomoc przy urzędowych formalnościach.

Chopin poznał Augusta Franchomme’a wiosną 1832 zapoznany przez Ferdinanda Hillera  lub na obiedzie u Ferenca Liszta. Latem tego samego roku Chopin przebywał w Turenii u rodziny Franchomme’a, gdzie prawdopodobnie wspólnie pracowali nad Grand Duo concertant. W rękopisie utworu partia fortepianu została spisana przez Chopina, wiolonczeli zaś, przez Franchomme’a . Zdaniem Roberta Schumanna udział Franchomme’a w komponowaniu był niewielki .

Utwór dedykowany został Adèle Forest, 16-letniej uczennicy Chopina i córki wiolonczelisty-amatora, który przyjaźnił się z Franchomme’em .

Charakterystyka

Grand Duo concertant jest jednym z czterech utworów kameralnych stworzonych przez Chopina, w tym jednym z trzech utworów skomponowanych na fortepian i wiolonczelę. W dorobku kompozytorskim Chopina jest to utwór marginalny.

Utwór rozpisany został w 366 taktach. Stanowi potpourri skomponowane w stylu brillant odmiany paryskiej. Rozpoczyna się introdukcją, po której następuje fantazja na podstawie trzech tematów z Roberta Diabła: tematu romanzy Alicji z I aktu (w E-dur), tematu pochodzącego z introdukcji do I aktu (Allegretto w A-dur; w oryginale wykonywane przez chór) oraz tematu z finalnego tercetu „O, mon fils, ma tendresse” z V aktu (Andante cantabile w h-moll) . Utwór zakończony jest codą w A-dur.

Według Mieczysława Tomaszewskiego „każdy z tematów wzięty z Meyerbeera zostaje rozwinięty (...) na sposób arcykonwencjonalny, poprzez diminucję, czyli rozdrobnienie i ornamentację lub przez tzw. sekwencyjne powtórzenia. Jeszcze kiedy indziej – przez prowadzenie śpiewu wiolonczeli na tle fortepianowego tremolanda o czysto operowej proweniencji” .

Zdaniem Jamesa Hunekera utwór „jest w stylu salonu roku 1833. Proste i nużące, niewiele przewyższa podobne utwory Beriota czy Osborne’a. Duet ten, pełen giętkiej wytworności i pustych pasaży – jest z pewnością utworem pisanym ad hoc, dla pieniędzy” .

Wydania

Utwór ukazał się we Francji 6 lipca 1833. Przygotowany dla wydawcy rękopis, liczący 22 strony, przechowywany jest w Bibliotece Narodowej Francji (sygn. MS-10310). Na pierwszej stronie opatrzony jest numerem wydawniczym M.S.1376.

W 1838 w Berlinie nakładem A. M. Schlesingera ukazała się wersja na fortepian na 4 ręce przygotowywana od 1833. Według wydawanego przez Schlesingera tygodnika „Revue et gazette musicale de Paris” (nr 8 z 24 lutego 1839) instrumentacja została dokonana przez samego Chopina. Ta sama gazeta informowała w nr 3 z 19 stycznia 1834 o istnieniu wersji na fortepian i skrzypce, która ukazała się jako czterostronicowa partia skrzypiec dołączona do wydania A. M. Schlesingera, które pojawiło się na przełomie września i października 1833 O takiej wersji wspomina również karta tytułowa brytyjskiego wydania.

W Londynie utwór ukazała się w grudniu 1833 nakładem Wessel & Co. Brytyjski wydawca samowolnie oznaczył utwór jako opus 12.

Uwagi

  1. Wszystkie nieopusowane utwory Chopina powstawały na zamówienie. Komponowane były w latach 1832–1841.
  2. Tego lata Chopin ponownie przebywał u rodziny Franchomme’a.
  3. W rzeczywistości tym numerem opatrzone są Variations brillantes B-dur na temat „Je vends des Scapulaires” z opery Ludovic, skomponowane przez Chopina latem 1833. Christian Wessel zaczął wydawać utwory Chopina od czerwca 1833, nadając im – mimo sprzeciwu kompozytora – własne tytuły.

Przypisy

  1. a b Zamoyski 1985 ↓, s. 267.
  2. a b c d Sydow 1949a ↓, s. 13.
  3. a b c d e f g Tomaszewski 2010 ↓, s. 501.
  4. a b Iwaszkiewicz 1983 ↓, s. 249.
  5. Chomiński 1978 ↓, s. 243.
  6. Zamoyski 1985 ↓, s. 95–96, 267.
  7. a b c Tomaszewski 2010 ↓, s. 172.
  8. Zamoyski 1985 ↓, s. 95.
  9. Chomiński 1978 ↓, s. 79.
  10. Zamoyski 1985 ↓, s. 83, 95.
  11. Zamoyski 1985 ↓, s. 83.
  12. a b c d e f g h i Tomaszewski ↓.
  13. Zamoyski 1985 ↓, s. 89.
  14. Tomaszewski 2010 ↓, s. 61.
  15. a b c d Tomaszewski 2010 ↓, s. 63.
  16. Tomaszewski 2010 ↓, s. 498.
  17. Tomaszewski 2010 ↓, s. 499.
  18. Chomiński 1978 ↓, s. 80, 197, 234.
  19. Incypity dzieł Fryderyka Chopina w układzie alfabetycznym. Chopin.pl. .
  20. Tomaszewski 2010 ↓, s. 460.
  21. Chomiński 1978 ↓, s. 89.
  22. Tomaszewski 2010 ↓, s. 500.
  23. a b Grand Duo Concertant pour Piano et Violoncelle sur des Themes de Robert le Diable. Chopin.nifc.pl. .
  24. a b Chomiński i Turło 1990 ↓, s. 79.
  25. a b Grand duo concertant E-dur Dbop. op. 16A. Chopin.nifc.pl. .
  26. Sydow 1949b ↓, s. 89–90.
  27. Zamoyski 1985 ↓, s. 103.
  28. a b c Chomiński i Turło 1990 ↓, s. 80.
  29. Grand Duo Concertant pour Piano et Violoncelle sur des Themes de Robert le Diable (2). Chopin.nifc.pl. .
  30. Souvenir du Robert le Diable. Grand duo concertant op. 16A. Chopin.nifc.pl. .

Bibliografia

Linki zewnętrzne

Dzieła Fryderyka Chopina
Ballady
Etiudy
op. 10
op. 25
Trois Nouvelles Études
Impromptu
Mazurki
Nokturny
Polonezy
Preludia
Ronda
Scherza
Sonaty fortepianowe
Walce
Koncerty fortepianowe
Inne utwory
na fortepian i orkiestrę
Utwory kameralne
Inne utwory

Kontrola autorytatywna (utwór muzyczny/kompozycja):